200009491 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kuorma-autoliitto toimi vastoin TIR-yleissopimusta

Julkaistu: 8.7.2000 0:00

Tullihallituksen vastatoimi uhkaisi kaataa koko TIR-järjestelmän

Suomen Kuorma-autoliitto, SKAL, rikkoi TIR-yleissopimusta ilmoittaessaan torstaina, että se irtisanoo venäläisten rekkojen TIR-takaukset kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Suomen tullihallitus joutuu päättämään yhdessä EU:n komission tulli- ja veroasioista vastaavan yksikön kanssa toimenpiteistä. Se voi irtisanoa tullihallituksen ja Suomen Kuorma-autoliiton kahdenvälisen sopimuksen TIR-takuiden antamisessa, koska SKAL ei enää täytä sopimuksen asettamia minimiehtoja poistaessaan venäläisten takuut.

Tullisihteeri Rolf Boxström tullihallituksesta huomauttaa, että jos sopimusta TIR-yleissopimusta noudatetaan orjallisesti, tulli ei saisi hyväksyä SKAL:n tekoa.

-Jos otetaan tiukka linja, tullihallituksen pitäisi irtisanoa SKAL:n kanssa tekemä sopimus, sillä SKAL ei voi päättää takaavansa kulkuneuvoja vain osittain.

Boxström kuitenkin huomauttaa, ettei asia ole näin mustavalkoinen. Hän pitääkin henkilökohtaisesti varsin todennäköisenä, että tulli ei sano sopimusta irti.

-Mikäli tullihallitus irtisanoisi sopimuksen, sillä olisi todella laajat seuraukset koko TIR-järjestelmään. Koko järjestelmä voisi kaatua siihen EU:n jäsenmaissa.

Varatoimitusjohtaja Bertel Lund huolintaliike ASC European Road Transportista toteaa, että mikäli käytäntö laajenee ja muuallekin tulee kieltoja, se vaarantaa myös Keski-Euroopassa asuvien suomalaiskuljettajien kulkemista.

SKAL tietää, että se on rikkonut TIR-yleissopimusta.

-Tullihallituksen on mahdollista irtisanoa saamamme toimilupa. Sen ei ole kuitenkaan pakko tehdä niin, toteaa TIR-päällikkö Veikko Kurronen SKAL:sta.

- Olemme heittäneet pallon venäläisille ja vaadimme, että he alkavat noudattaa TIR-määräyksiä, Kurronen lisää ja korostaa, että takuiden irtisanomisella tähdätään toiminnan parantamiseen.

Tullihallitus panostaa sovun löytämiseen

Tullihallituksen johtaja Juha Niskanen myöntää, että SKAL on lähtenyt toimimaan tullin linjasta erkanevasti.

Niskanen ei halua kommentoida, miten tulli suhtautuu SKAL:n uhkaukseen irtisanoa takuut.

-Keskustelemme asiasta maanantaina, hän lisää.

Niskanen korostaa, että tulli pyrkii löytämään sovun kolmen kuukauden sisällä suomalaisten ja venäläisten tulliviranomaisten sekä takuita myöntävien liittojen kanssa. Hänen mukaansa tulli on hoitanut neuvotteluja pitkäjänteisesti ja aikoo jatkaa samalla linjalla.

Venäläiset rekat ovat pitkään kulkeneet Keski-Eurooppaan kasvavassa määrin Baltian maiden kautta. Bertel Lund uskoo, että kauttakulkuliikenne valuisi entistä enemmän Baltian maiden kautta, jos SKAL irtisanoo uhkaustensa mukaisesti TIR-takuut eikä tullihallitus puutu asiaan. Tullihallituksessa tätä ei pidetä kovin todennäköisenä. Jos SKAL irtisanoo venäläisten takuut, käytäntö pätee kaikissa EU:n jäsenmaissa ja venäläisrekat joutuvat käyttämään EU:n passitusjärjestelmää TIR-järjestelmän sulkeutuessa heiltä.

-Se edellyttää käytännössä sitä, että joku passituksesta vastaava asettaa venäläisrekoille vakuudet, Boxström täsmentää.

Tullihallituksen ja Suomen Kuorma-autoliiton tilastojen mukaan vuonna 1999 Suomesta Venäjään kulkevista rekoista peräti 71 prosenttia oli venäläisiä. Lund uskoo, että Venäjältä tulee vastatoimia, mikäli sopua ei synny.

Tuoreimmat osastosta