200006943 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ensimmäinen uhri Britannian supermarkettien nettikisassa

Julkaistu: 17.6.2000 0:00

Somerfield kyllästyi hitaaseen ja kalliiseen alkuun

Lontoo Britannian supermarkettien nettikisa on saanut ensimmäisen uhrinsa, kun maan viidenneksi suurin ketju, Somerfield ilmoitti luopuvansa nettikaupasta.

Somerfieldin mukaan sen internet-palvelujen käyttö ei ole kasvanut toivottua tahtia. Nettikaupan pyörittäminen sitoo enemmän varoja kuin siitä on lähitulevaisuudessa saatavissa. Somerfieldin kunnianhimoisena tavoitteena oli alun perin tarjota kauppapalveluja myös digitaalisen television välityksellä.

Brittilehdissä esiintyneiden arvioiden mukaan Somerfield menetti nettikaupassa kymmenisen miljoonaa markkaa kuukaudessa. Lisäksi yhtiön perinteisten markettiketjujen myynti on selvässä laskussa.

Tescon kasvu jatkuu

Somerfieldin esimerkki osoittaa, että on vaikeaa olla markkinoiden viidenneksi suurin peluri. Samaan aikaan keskiviikkona julkistettiin Tescon osavuotiskatsaus, jonka mukaan myynti on vuositasolla muhkeassa kymmenen prosentin nousussa.

Tescon mukaan kiristyvä kilpailu on pakottanut laskemaan hintoja, mutta volyymin kasvu korvasi hinnanalennukset. Tescon markkinaosuus Britannian päivittäistavarakaupassa on tällä hetkellä 15,5 prosenttia.

Myös Tescon internet-kauppa sujuu vilkkaasti. Yhtiö lienee maailman suurin netin ruokakauppias. Nettiasiakkaita 500 000 ja uusia asiakkaita tulee 2 500 viikossa.

Tuoreimmat osastosta