200001837 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Finnair uusii perinteikkään liikemerkkinsä ja ulkoisen ilmeensä

Julkaistu: 1.6.2000 0:00

32-vuotias logovanhus muutti muotoaan

Finnair uusii tänään liikemerkkinsä, joka on ollut yhtiön tunnuksena yli kolmekymmentä vuotta.

Pääkonttorin ja lentokentän salkoihin nostettiin uudet liput jo eilen, ja Helsinki-Vantaan lentoaseman kyltit vaihdetaan tämän päivän aikana. Koneiden kyljet saavat uuden ilmeen normaalien huoltojen yhteydessä, joten kaikkien koneiden uudistuminen vie vielä muutaman vuoden. Ensimmäinen uusin tunnuksin varustettu kone tulee huollosta heinäkuussa.

Merkki on tarkoitus siirtää kaikkeen Finnairin tuotteisiin, kuten virka-asuihin, ruokailuvälineisiin ja lippumyymälöihin. Ulkomaisien kenttien uudistuksen Finnair aloittaa välittömästi ja Arlandan lentokentän kyltit vaihdetaan jo tänään.

Uudistus maksaa 2-3 miljoonaa markkaa vuodessa ja kestää kaikkiaan noin 5 vuotta, arvioi Finnairin markkinointiryhmän johtaja Mika Perho.

Finnairin vanhan liikemerkin suunnitteli aikoinaan professori Kyösti Varis. Merkki on peruslähtökohtana Finnairin uudessa ilmeessä. Uusina elementteinä tunnuksessa ovat liikemerkin muoto ja paikka, logon typografian pyöristäminen ja sinisen sävyn tummentaminen. Sävy on nyt täsmälleen sama, jota käytetään Suomen lipussa.

Tuoreimmat osastosta