200006445 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nettiyhtiöiden osuus verkkokaupasta puolittuu

Julkaistu: 31.5.2000 0:00

A.T. Kearneyn konsultti Philip J. Deane uskoo perinteisten yhtiöiden valtaavan internet-kaupan

Perinteiset yritykset hallitsevat internet-kauppaa tulevaisuudessa vielä selvemmin kuin nyt. Sähköiseen kauppaan perehtynyt Philip J. Deane kansainvälisestä A.T. Kearney -konsulttiyhtiöstä ennustaa, että kolmen vuoden kuluttua nettiyritysten osuus kaikesta verkkokaupasta on enää 15-20 prosenttia nykyisen vajaan 40 prosentin sijasta.

-Boo.comin epäonnistuminen oli täysin luonnollista. Uskon, että konkursseja tulee jatkossa lisää, Deane sanoo.

Suomessa piipahtanut Deane uskoo, että suurin osa nettikauppa-yrityksistä eli niin sanotuista .comeista keskittyy pieneen erityisalaan ja vain pieni vähemmistö toimii laajoilla markkinoilla.

-Tilaa on kaikenkokoisille yrityksille, mutta menestyjiä ovat ne, jotka pystyvät yhdistämään perinteisen kaupan ja internetin, Deane sanoo.

-Perinteisillä kaupan alan yrityksillä on ensinnäkin vahva tuotemerkki. Se on tärkeää, koska kuluttaja etsii internetistäkin tuttuutta. Nettiyhtiöt panostavat kyllä mainontaan, mutta vahvan brandin rakentaminen maksaa paljon ja vie kauan. Toistaiseksi maailman kuudenkymmenen tunnetuimman tuotemerkin joukossa on vain kaksi internet-yhtiötä, AOL ja Amazon.com.

Perinteisten kauppiaiden vahvuus virtuaalimaailmassa on sekin, että niiden logistiikka on useimmiten kunnossa. Kuluttajalle olennaista on, että tavara tulee perille ajoissa ja sovitussa muodossa.

-Ja suuruus on etu internetissäkin. Vaikka internet avaa markkinat pienille bändeille ja vaikka äänilevy fyysisenä tuotteena katoaisi joskus kokonaan, kuluttajan huomion suuntaaminen yhteen bändiin vaatii silti valtavaa markkinointia. Spice Girlsien rakentaminen maksaa jatkossakin paljon.

Internet ei poista suuria kuluja

Perinteisten kauppiaiden vahvuus ei Deanen mukaan silti tarkoita, että ne voisivat suhtautua internetiin ylimielisesti tai rennosti. Jokaisen on pakko reagoida.

-Yritys voi joko mukautua kehitykseen, haastaa sen tai muuntua kokonaan. Mukautumisen ja haasteen yhdistelmä on mielestäni tehokkain lähestymistapa. Vain harva yritys pystyy muuntumaan kokonaan nettiyhtiöksi, Deane listaa.

Mukautuminen tarkoittaa, että yritys nivoo tietotekniikan osaksi nykyistä toimintaansa eli hoitaa esimerkiksi kuluttajatutkimukset, raaka-ainetilaukset ja varaston valvonnan tietotekniikan avulla. Internet voi lisätä tehokkuutta, vähentää kustannuksia ja kasvattaa markkinoita.

Deane varoittaa silti kuvittelemasta, että internet on taikasana. Vaikka tietokoneita voi mainostaa ja tilata verkon avulla puoli-ilmaiseksi, tehtaan rakentaminen maksaa miljardeja. Tuoteluetteloiden päivittäminenkään ei ole niin halpaa kuin moni nettikauppias kuvittelee.

Vastoin odotuksia internet ei myöskään ole poistanut esimerkiksi varastojen tarvetta.

-Virtuaalimaailma on jopa luonut uusia fyysisiä bisneksiä. Esimerkiksi amerikkalainen Sameday.com-verkkokauppa on perustanut varastoja eri puolille Yhdysvaltoja, jotta se voi toimittaa tavarat samana päivänä perille halvemmalla kuin kilpailijat.

Menestyjä toimii nopeasti

Kehityksen haastaminen vaatii yrityksen oman verkkoliiketoiminnan luomista. Perinteinen yhtiö voi luoda internetiin sopivia tuotteita, laajentaa jakeluteitä tai parantaa markkinointia internetin avulla. Verkosta täytyy löytää lisäarvoa.

-Kouriintuntuvaa tuotetta on vaikea myydä abstraktissa välineessä. T-paidan voi vielä ostaa verkosta, mutta takkia useimmat kuluttajat haluavat hypistellä, Deane konkretisoi ja kiittää amerikkalaisen vaatekauppiaan Gapin internet-ideaa: ketjun kaupoissa on eri valikoima kuin gap.com:ssa.

Amerikkalainen Barnes & Noble -kirjakauppaketju puolestaan epäröi pitkään nettikaupan perustamista, koska pelkäsi sen syövän kauppojen myyntiä. Deanen mukaan se oli virhe, koska epäröinti antoi Amazon.comille tilaisuuden vallata markkinat.

-Nopeus on internetissä tär-keää. Menestyjät ennakoivat asiat muita paremmin ja toteuttavat ne täydellisesti. Nettikauppayhtiöt ovat toistaiseksi olleet hyviä vain ennakoinnissa.

Tuoreimmat osastosta