20000194 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Internet-konsultti opettelee perinteitä

Julkaistu: 17.5.2000 0:00

Internet-konsultit opettelevat pudottamaan e-kirjainta pois sanasta e-bisnes. Konsulteilta vaaditaan yhä enemmän bisneskriittistä kokonaisnäkemystä, jotta he voisivat yhdistää perinteisen teollisen logiikan verkkoympäristöön.

WM-datan toimitusjohtaja Jari Siltakoski puhuu nykytyyliin kokonaispalvelujen tarjoamisesta.

-Panostamme voimakkaasti asiakkaan koko teollisen logiikan hallintaan, liiketoiminnan konsultoinnista käyttöpalveluihin. Ruotsissa it-konsultoinnin osuus on kasvanut voimakkaasti. Vahvoilla ovat sielläkin ne, jotka ymmärtävät perinteisen teollisen ajattelun sekä verkkoympäristön.

Yrityksen perinteinen kokemus ja osaaminen pitäisi pystyä siirtämään verkkoon. Siltakosken mukaan monet puhtaasti nettikaupasta aloittaneet yritykset tulevat jäämään jalkoihin.

-Verkkokauppa tai verkkosivut ovat vain yksi osa liiketoimintaosaamista. On löydettävä perinteisen kaupan, puhelinpalvelun ja internet-palvelujen oikea suhde. Tyylikkäät nettisivut eivät takaa asiakkaan tyytyväisyyttä.

Satama Interactiven johtava konsultti Katri Harra-Salonen pitää liiketoiminta- ja strategiakonsultointia uudessa verkkoympäristössä yhtenä yhtiönsä vahvuuksista. Harra-Salonen epäilee perinteisten it-osaajien kykyä juuri strategiakonsultointiin.

-Hyppääminen it-järjestelmäpuolen konsultoinnista bisneskonsultoinnin puolelle on aikamoinen haaste.

Sataman maajohtajan Timo Hentusen mukaan pienten on erikoistuttava, muuten ne eivät menesty.

-Valitettavasti puitten oksilla ei vielä istu henkilöitä, jotka hallitsevat perinteisen bisnesajattelun sekä verkkoympäristön haasteet.

Nedeconin strategiasta vastaavan Esa Matikaisen mukaan kokonaisuuksien konsultointi nostaa projektien kokoa vahvasti. Hänen mukaansa asiakkaat vaativat kokonaisosaamista, toisin kuin vielä kaksi vuotta sitten.

-Tulevaisuuden konsultoinnissa kysymys on jatkumosta, jossa kaikki variaatiot nollan ja sadan välillä ovat mahdollisia, hän maalailee.

Samoin kuin uusmediakonsulttien on vahvistettava perinteisen teollisuuden tuntemustaan, periteisten it-yritysten pitäisi nostaa uusmediaosaamistaan. Onnistunut synteesi takaa pärjäämisen tiukoilla markkinoilla.

Aika näyttää, kuinka markkinakakku jaetaan, lapiolla vai kahvilusikalla.

Tuoreimmat osastosta