2000011659 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ankkamarkkinat

Julkaistu: 13.5.2000 0:00

Kortteja, julisteita, grafiikkaa, kalentereita, kirjoja ja vielä omat nettisivutkin. Kaj Stenvallin ankkataide on tehokkaasti tuotteistettua. Suomalaisista nykytaiteilijoista kenenkään töistä ei ole tehty yhtä paljon oheistuotteita kuin Stenvallin.

-Bonk on tietysti oma juttunsa. On Hanna Varis ja Kirsi Neuvonen ja moni muukin, joiden töistä tehdään postikortteja, mutta mittakaava on aivan toinen kuin Stenvallilla, sanoo näyttelysihteeri Maija Koskinen Helsingin Taidehallista.

Juuri nyt Taidehallin kauppa pursuaa Stenvallin taiteesta poikineita kortteja, julisteita ja grafiikkaa. Taidehallin kesän vetonaulana on laaja Stenvallin näyttely.

Varhaisimmat teokset ovat ajalta ennen ankkaa, vuodelta 1975. Runsaimmin näyttelyssä on kuitenkin esillä töitä, joissa seikkailee sympaattinen ankka.

Oheistuotteiden tulva tuli vähän vahingossa

Ankkatöiden oheistuotepuoli on kasvanut vähitellen.

-Ei tässä ole rakennettu tarkoituksella mitään brandia. Ei minulla ole neuvonantajaa, vaan hoidan tätä melko puolihuolimattomasti, Stenvall sanoo.

-Galleria Brondassa 1993 ollutta näyttelyä varten tehtiin pari korttia. Sitten Matti Jantunen Putinki-Tukusta otti yhteyttä ja tehtiin yksi korttisarja. Muutama vuosi myöhemmin saksalainen postikorttiyritys Incognito halusi tehdä korttisarjan.

Ankkakortteja on noin 50 erilaista, ja niitä myydään Euroopan maiden lisäksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

-Saksalaisyrityksen tekemää kalenteria myydään Suomessa vuosittain noin 20 000-30 000 ja ulkomailla ainakin toinen mokoma, Stenvall sanoo.

Taidehallin näyttelyä varten Bellarte on tehnyt uusia julisteita. Varsinainen täky on kuitenkin silkkinen ankkakravatti, joita tulee myyntiin vain 80.

Stenvallin työt myyvät hyvin. Lisäksi hän tienaa mukavasti oheistuotteilla. Stenvall ei kuitenkaan tunnustaudu Suomen taidemaailman Roope Ankaksi.

-Oheistuotteiden kokonaismyynnistä minulla ei ole aavistustakaan, tiedän vain paljonko päätyy minulle, Stenvall naureskelee.

Moni ihmettelee taidemaailman kummajaista: onko se ihan vakavasti otettava taiteilija vai vain ankan avulla rahastava helppoheikki.

Tuttu amerikkalainen sarjakuvahahmo, korkea- ja populaarikulttuurin synteesi, taitava tekniikka ja tunteisiin vetoavia tarinoita, siinä aineksia Stenvallin suosioon. Stenvall käyttää ankkaa naamiona, hahmona, jonka kautta voi antaa ajateltavaa. Populaarikulttuurin hahmolla hän myös irvailee Suomen taidepiirille, josta hän irtautui jo 1970-luvulla.

Ankkakauppa käy kuumana

Stenvallin ankat eivät sytytä ainoastaan muistoesineiden ostajia. Myös taiteen ostajat ovat innostuneet ankkahahmosta. Taidehallin näyttely onkin osittain myös myyntinäyttely, jossa on mukana aivan tuoreita töitä.

-Ensimmäiset askeleet vieraalla maalla -maalaus valmistui viikko sitten. Sen pinta on vielä hieman kostea, sanoo Stenvall ja koskettelee taulun pintaa kevyesti.

Stenvallin taide löi läpi pahimpina lamavuosina. Ensimmäisen Galleria Brondassa vuonna 1993 olleen näyttelyn töistä myytiin lähes jokainen, vaikka taidemarkkinat elivät muutoin säästöliekillä. Viimevuotisessa Brondan näyttelyssä moni taideostaja jäi ilman ankkaa. Yksi maalauksista myytiin puhelimitse: ostaja oli nähnyt 40 000 markan hintaisen taulun vilaukselta televisiossa.

Stenvallin työt innostavat ulkomaillakin. Vuosi sitten Kööpenhaminan-näyttelyssä oli kuukaudessa 30 000 kävijää.

Draaman lait. Kaj Stenvall - maalauksia vuosilta 1975-2000. Helsingin Taidehallissa, Nervanderinkatu 3. Avoinna 6.8. saakka ti-su 11-18.

Tuoreimmat osastosta