20000245 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kolme kysymystä Expo 2000:n pääkomissaarille

Julkaistu: 10.5.2000 0:00

Hannoverin Expo, Saksan kaikkien aikojen ensimmäinen maailmannäyttely avaa porttinsa neljän viikon kuluttua. 1800-luvulla luodun tapahtuman ideana oli toisilleen tuntemattomien kansakuntien ja niiden saavutusten esittely.

Mihin maailmannäyttelyä tarvitaan globaalilla 2000-luvulla ja mihin markkinointinne vetoaa, Expon pääkomissaari Birgit Breuel?

-On totta, että meillä on nykyisin internet, mutta siellä ei voi haistaa eikä maistaa. Ihmiset haluavat edelleen kohdata toisiaan ja saada elämyksiä. Expossa voi elää ainutlaatuisen palan nykypäivää ja tulevaisuutta.

Sevillan näyttelyalueesta tuli huvipuisto, jonka suosio on jo hiipumassa, Lissabonissa alue jäi lähes kokonaan vaille käyttöä. Mitä jää jäljelle Hannoverissa?

-Tämä on ensimmäinen maailmannäyttely, jonka perustana on jo olemassaoleva moderni messualue. Ihminen-luonto-tekniikka-teemaan kuuluu, että kestävyys ja käyttökelpoisuus ovat olleet mukana suunnittelussa alusta saakka.

-Messuhalleissa voivat esiintyä ne maat, joilla ei ole varaa tai halua rakentaa omaa paviljonkia. Messujen länsipuolinen kenttä palautuu Expon jälkeen parkkipaikoiksi. Esimerkiksi Nepalin käsityönä tehty puuleikkaustemppeli siirtyy turismitoimistoksi Hampuriin, Japanin paperipaviljonki kierrätetään ja Vatikaani lahjoittaa rakennuksensa liettualaiselle kirkolle.

-Itäpuolella on yrityssponsoreiden rakentamia tiloja. Ne, samoin kuin suuri osa kansojen rakennuksista - myös Suomen paviljonki - jäävät paikoilleen liike-elämän eli saksalaisten tai ulkomaisten yritysten käyttöön.

Maailmannäyttelyiden budjetit ovat kautta aikojen jääneet useimmiten miinuksen puolelle. Minkälaisessa kunnossa on Expon talous?

-Budjettimme on tällä hetkellä 3,8 miljardia D-markkaa. Siitä koossa on 3,4 miljardia, josta lähes miljardi tulee yrityksiltä. 400 miljoonan vaje on pieni asia, jos otetaan huomioon, että valtio saa runsaat neljä miljardia ylimääräisiä verotuloja. Lipunmyyntitavoite on 40 miljoonaa lippua, joista on myyty jo 17 miljoonaa kappaletta.

Tuoreimmat osastosta