2000010909 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruotsalaiset osaavat tuotemerkin teon

Julkaistu: 6.5.2000 0:00

Ruotsin tekstiili- ja vaatevienti on neljän viime vuoden ajan rikkonut joka vuosi omat ennätyksensä. Viime vuonna viennin arvo oli 8,5 miljardia markkaa, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin 1990-luvun alussa. Meno on ollut niin vahvaa, että ala pelkää jo työvoimapulaa.

Kehitys on kunnioitettavaa kalliiden kustannusten maassa toimialalla, jonka on pitkään uskottu puristuvan hengiltä halpamaiden rynnistyksessä.

Salaisuus piilee siinä, että ruotsalaiset taitavat hämmästyttävän hyvin tuotemerkin rakentamisen. Hennes & Mauritz, Lindex ja KappAhl ovat päämäärätietoisesti kehittyneet kansainvälisiksi ketjuiksi, jotka valmistuttavat tuotteensa halpamaissa ja myyvät teollisuusmaiden keskuksissa muotitietoisille ihmisille.

Muutamien ketjujen menestys on poikinut myös lukuisia pienempiä seuraajia, jotka tähtäävät ennakkoluulottomasti Pohjolan markkinoita suuremmille alueille. Hyvän konseptin matkiminen ei ole helppoa. Epäonnistumisista on Ruotsissakin hyviä esimerkkejä. Silti ruotsalaisiin vaatealan menestystarinoihin kannattaisi tutustua syvällisesti. Erityisesti olisi syytä ottaa oppia siitä systemaattisesta tuotemerkin rakentamisesta, jonka ruotsalaisfirmat näyttävät hallitsevan hämmästyttävän hyvin.

Tuoreimmat osastosta