200004368 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Verkkomainonta ei hae massoja

Julkaistu: 3.5.2000 0:00

Mainostajat ovat yllättäen sitä mieltä, että internet-palvelujen käyttäjäluvut eivät olekaan tärkein asia verkkomainonnassa.

Mainostajat pitävät nettiasiakkaiden määriä toistaiseksi niin pieninä, etteivät luvut ole saaneet Suomessa suunniteltua merkitystä.

-Tutkimustoiminnan kehittäminen ja mittausten vertailukelpoisuus ovat kaikkein tärkeimpiä tavoitteita. Seuraavaksi tärkeintä mainostajille on mainonnan kohdistettavuus verkossa, painottaa Mainostajien liiton toimitusjohtaja Kristiina Suhonen.

Suhonen kuitenkin myöntää, että kävijälukuja on mielenkiintoista seurata.

-Eri mainostajilla on toki erilaisia tarpeita. Toiset hakevat kävijämassoja, toiset tarkkaa profiilia.

Mainostoimisto Creator-Grey Oy:n johtaja Tomi Salomaa korostaa profiloitumisen tärkeyttä. Käyttökelpoiset kontaktit pitäisi löytää.

-Yksi verkkomainonnan ongelma on se, että vaikka yrityksellä olisi verkossa suurikin käyttäjämassa klikkailemassa mainospalkkeja, niin on vaikea selvittää, kuinka moni todella on kiinnostunut mainostajan tuotteesta. Lisäksi puolet internetin käyttäjistä on hyvin nuoria, alle 18-vuotiaita, jotka eivät ole välttämättä ostopäätösten tekijöitä. Jäljelle jääville, käyttökelpoisille kontakteille tulee melkoinen hinta, Salomaa toteaa

Toiminta verkossa on vielä melko uutta, ja myös mainonta on melkoisessa myllerryksessä. Salomaan mukaan vielä pari vuotta sitten mitä tahansa verkossa puuhastelua pidettiin arvokkaana. Nyt suhtautuminen verkkomainontaan on muuttunut selvästi vakavammaksi. Mainostajat ovat kiinnostuneita verkon käyttäjistä ja hyvin perillä verkon antamista mahdollisuuksista.

Tuoreimmat osastosta