200008066 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Etteikö muka raha haise!

Julkaistu: 26.4.2000 0:00

Geneve Useimmille jäi pääsiäisen pyhistä mieleen narsissin, mämmin, valkosipulilampaan tai bensan tuoksu. Tai haju, miten sen nyt sitten ottaa.

Nenä määrää monet muistot. Pullantuoksu tuo takaisin lapsuuden lauantait, tietty parfyymi kuuman flirtin.

Sveitsiläisyritykset ovat tuoksu- ja aromialan johtavia valmistajia. Nyt suurin niistä, geneveläinen Givaudan, on menossa pörssiin.

Kemianyritys Rochen tytär saa tilauksia suurilta parfyymitaloilta, jotka pyytävät parfyymia vaikkapa hyvin toimeentulevalle, työssäkäyvälle 25-45-vuotiaalle naiselle. Tuoksun on oltava hienostunut, mutta myös aistikas, jotta leidi selviää sillä aamusta iltaan.

Givaudan tekee tällaisen mikstuuran neljä vuotta oppipenkillä istuneiden työntekijöidensä nenien avulla.

Givaudan puhuu funktionaalisista parfyymeista aivan kuten elintarvikeala funktionaalisesta ruuasta. Yhtiö tuottaa tuoksut purukumiin ja jogurttiin, mutta myös esimerkiksi vessan puhdistusaineeseen tai hiusshampooseen, joiden pitäisi muuttaa kylpyhuone solisevaksi vuoristolähteeksi ja hiukset keväiseksi lehtometsäksi.

Myös kauppa on löytänyt tuoksut, koska hyvän hajun pitäisi lisätä myyntiä. Sveitsiläisyritykset saavatkin tilauksia autofirmoilta, jotka haluavat uuden auton kaapeleiden ja kumin tuoksua.

Las Vegasissa tuoksutetut pelisalongit yltävät 45 prosenttia suurempaan liikevaihtoon kuin tuoksuttomat. Ranskassa suihkitaan leivänaromia kauppoihin, joissa ei leivota itse, Japanissa sitruunantuoksun uskotaan lisäävän työtahtia toimistoissa.

Sveitsiläisen huonekalukaupan työntekijöillä alkoivat tosin silmät punoittaa ja pää särkeä, kun yritys yritti vauhdittaa myyntiä kanelin ja laventelin aromeilla.

Zürichiläinen parfyymiyritys tuottaa ravintoloille maissisokerin tuoksua peittämään keittiöstä tulevia pahoja hajuja. Yhtiön tuoksujensekoittaja on huomannut, että japanilaisilla ja ruotsalaisilla on samanlainen parfyymimaku, koska molemmat syövät paljon kalaa.

Tuntuu rauhoittavalta kuulla, että Givaudankin kemisteillä on vaikeuksia tuottaa juomiin ja ruokiin synteettisiä aromeja. Yritys on löytänyt mansikasta 400 tuoksun aineosaa, kahvista 700 ja grillatusta pihvistä jopa yli 2 000. Tavallisessa parfyymissa eri aromeja on vain 20-60.

Givaudanin jos kenen luulisi pian tietävän, haiseeko raha. Yrityksen liikevaihto on noin kahdeksan miljardia markkaa. Yhtiön lasketaan keräävän pörssistä rahaa miltei kolme kertaa enemmän.

Tuoreimmat osastosta