200003685 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Maatalouden verkkokauppa ottaa ensi askeleitaan

Julkaistu: 20.4.2000 0:00

Maatalouden massatuotteet sopivat verkkoon

Sähköinen kaupankäynti leviää maatalouteen. Tällä viikolla tehtiin ensimmäiset kaupat viljan verkkokaupassa Viljanetissä. Agropoliksen lanseeraama Viljanet-palvelu toimii välittäjänä viljan myyjän ja ostajan välillä.

Agropoliksen projektipäällikkö Pasi Lähdetie kertoo Viljanetin olevan palvelu, jossa ilman kaupan väliportaita toimiminen voi säästää välityspalkkioita ja kuljetuskustannuksia. Tuotteiden hinta määräytyy tarjouskilpailun perusteella, ja korkeimman tarjouksen tehnyt voittaa.

Kyseessä on EU:n rahoittaman hankkeen ensimmäinen vaihe. Suunnitelmissa olevassa toisessa vaiheessa palvelua kehitetään niin, että myös tukkumyyjä ja tukkuostaja voisivat kohdata verkossa.

-Isoilla tukkumyyjillä ja -ostajilla on jo omat verkkopalvelunsa, mutta palveluamme voisivat käyttää esimerkiksi eri myllyt ja rehutehtaat, Lähdetie visioi.

Maatalousketjuilla perinteistä kauppaa

Suuret maatalousketjut eivät vielä ole tarttuneet verkkokaupan mahdollisuuksiin täydellä ponnella, vaikka kyselyiden mukaan lähes puolet viljelijöistä käyttää internetiä.

S-ryhmään kuuluvan Hankkija-Maatalouden Agrimarket-sivusto tarjoaa normaalien tuote-esittelyjen ja markkinoinnin lisäksi sopimusasiakkailleen myös rehunostotilauksien tekemistä verkossa ja viljan myyntitarjousten lähettämistä internetin kautta.

K-ryhmän K-maataloudella sivulla on mahdollisuus viljan osto- ja myyntitarjousten tekemiseen. Varsinainen kaupankäynti hoidetaan kuitenkin perinteisesti. Molemmilla ryhmillä on verkossa lisäksi omat vaihtokoneiden esittelysivut.

Hankkija-Maatalouden tietohallinnon apulaisjohtaja Timo Vaara uskoo Suomessa olevan maatalouden tuoteryhmiä, jotka voisi siirtää verkossa kaupattavaksi.

-Verkkokauppa edellyttää massatavaraa, jota voi punnita tai mitata, kuten rehut ja lannoitteet. Sen sijaan kone- ja laitemyynti, jossa usein tarjotaan käytettyjä koneita vaihdossa, sopii huonosti verkossa toteutettavaksi.

Vaaran mukaan on mahdollista, että verkkokaupan osuus näiden tiettyjen massatuotteiden kaupasta olisi kolmen vuoden sisällä 20-30 prosenttia.

Tuoreimmat osastosta