200003601 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

MEK selvittää mahdollisuuksia matkailualan laatukoulutukseen

Julkaistu: 18.4.2000 0:00

MEKin Lehtonen: Laadussa ja tuotteistamisessa on paljon

Matkailun edistämiskeskus MEK haluaa parantaa suomalaisten matkailuyritysten laatua. MEKin johtaja Jaakko Lehtonen kertoo, että keskus selvittää mahdollisuuksia laajaan kansalliseen laatuprojektiin.

Lehtosen mielestä suomalaisen matkailutuotteen laatu ja matkailun tuotteistaminen kaipaavat paljon kohentamista.

-Erilaisia ohjelmia on kyllä menossa ja näissä asioissa on paljon koulutusta, mutta työ etenee hitaasti ja ennen kaikkea hajanaisesti, hän toteaa.

Lehtonen toivoo, että projekti voitaisiin aloittaa ensi vuoden alussa, jos selvitykset tukevat sitä. Hankkeen on suunniteltu kestävän kolmesta neljään vuotta, ja siinä on luotaisiin yhtenäinen ohjeistus ja kriteeristö pienille ja keskisuurille matkailualan yrityksille. Tarkoituksena on, että mukana olevat saavat työstään todistuksen.

-Tavoiteajan umpeuduttua diplomi olisi painava valintakriteeri - ellei peräti ehto - harkittaessa yrityksen pääsyä mukaan MEKin ulkomaan projekteihin, toteaa Lehtonen.

Hankkeen kuluessa pyritään koulimaan ainakin tuhat alan 18 000 yrityksestä. Lehtonen laskeskelee, että sitä varten tarvitaan 50-60 kouluttajaa. Hankkeen rahoitus on vielä auki, mutta yrittäjille langennee osa kustannuksista.

Lisää voittoa yrityksille

Laatutyöllä on selkeä tavoite: Kannattavuuden parantaminen.

-Erilaisissa laatukoulutuksissa ja -ohjelmissa sanotaan, että jokaista liikevaihtomiljoonaa kohti on löydettävissä vähintään 100 000 markkaa viimeiselle riville lisää. Parannus olisi melkoinen, sillä läheskään kaikki yrittäjät eivät saa yhdellä liikevaihtomiljoonalla kokoon edes ensimmäistä 100 000 markkaa, sanoo Lehtonen.

Samaan nippuun laadun kanssa Lehtonen luokittelee ympäristöasiat ja turvallisuuden. Vaikka näillekin pyritään luomaan standardit, projektia ei haluta ylimitoittaa.

-Monet laatuohjelmat valitettavasti byrokratisoituvat, hän huomauttaa.

MEKin markkinointijohtaja Marina Krause-Holmström toteaa normistojen helpottavan yritysten vertailua.

-Laadukkaat yritykset eivät välttämättä saa tuotettaan kuvaamalla sanomaansa perille, vaan jäävät hintakilpailussa helposti toiseksi, toteaa Krause-Holmström.

Hän ottaa esimerkiksi melontaa tarjoavat yritykset. Hintavertailussa huippuhienot kanootit omistavan yrityksen on vaikea pärjätä hädin tuskin kelluvia kajakkeja vuokraavalle firmalle.

Tuoreimmat osastosta