2000010995 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Masa-Yardsin kohtalo ratkennee piakkoin

Julkaistu: 6.4.2000 0:00

Martin Saarikangas ei vahvista tietoa suomalaisostajien vetäytymisestä telakkakaupasta

Teksti Kaija lähteenmaa, Heikki Tuuri Toimitusjohtaja Martin Saarikangas ei vahvista Kauppalehden tietoja, joiden mukaan suomalainen ostajaryhmä olisi vetäytymässä Masa-Yardsin ostamisesta.

-En kommentoi Kauppalehden juttua ja sen sisältöä millään muotoa, Saarikangas sanoo.

Sen sijaan turkulaisen sijoittajan Rauno Puolimatkan mukaan neuvottelut Masan telakan ostamisesta on keskeytetty, koska Carnival Cruise vetäytyi hankkeesta eikä ostajan ja myyjän välille löydetty yhteistä näkemystä.

Eilisessä Kauppalehdessä nimettömänä esiintyvät konsortion jäsenet sanovat pitävänsä mahdottomana, että amerikkalaisvarustamoista vain Royal Caribbeanista tulisi Masa-Yardsin yksi suuromistaja. Helsingin telakan tilauskanta on pitkälti juuri Caribbeanin kilpailijan Carnivalin varassa.

Saarikangas toteaa, että hänellä ei ole mitään tiedotettavaa tällä hetkellä asiasta.

-Mutta toivon, että pikkuhiljaa olisi. Tässähän on jo aika kauan tätä puuhaa pyöritetty.

Onko tiedotettavaa vielä ennen kesälomia?

-No, toivon mukaan, Saarikangas sanoo.

Kansainvälinen ostajaryhmä, jossa on mukana myös suomalaisia, on neuvotellut Masa-Yardsin ostosta kohta vuoden päivät. Suomalaisomistajien on määrä jäädä Masan vähemmistöomistajiksi noin kolmanneksen omistusosuudella.

Laivatakuut voivat olla 100 prosenttia

Tähän saakka telakkaneuvottelujen on sanottu takkuavan rahoitus- ja takuukiistojen takia.

Johtaja Topi Vesteri Finnverasta oikoo virheellisiä käsityksiä, joiden mukaan Finnveran laivatakuiden yläraja olisi 50 prosentissa laivan tilaushinnasta.

-Se 50 prosenttia ei ole mikään sääntö. Voimme taata aluksen hinnasta rakennusaikana jopa 100 prosenttia taikka vain 30 prosenttia, jos katsomme, että terve riskinjako ja terve veronmaksajien edun vahtiminen sitä edellyttää. Ostajaluotoissa OECD-säännöt sallivat 85 prosentin luototuksen.

Vesteri korostaa, että takuu myönnetään vasta siinä vaiheessa, kun alus on kiinnityskelpoinen eli siitä on 40 prosenttia rakennettu.

Lisäksi takuut myönnetään yleensä pankille. Toisin sanoen Finnvera edellyttää yleensä aina kaupallisen rahoittajan mukana oloa.

Sampo-Leonia on käynyt neuvotteluja telakan omistusosuudesta.

Helpottaako Finnveraa, jos suomalaisessa omistajaryhmässä on pankkikonserni mukana?

-En osaa sanoa tuohon yhtikäs mitään. Voin vain kommentoida tuotteitamme, Vesteri sanoo.

Tuoreimmat osastosta