2000010748 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Valmet Automotive uskoo hyötyvänsä autoalan keskittymisestä

Julkaistu: 31.3.2000 0:00

Toimitusjohtaja Juhani Riutta: Uusista valmistussopimuksista neuvotellaan koko ajan

Metso-konserniin kuuluva Valmet Automotive uskoo autonvalmistajien voimakkaan liittoutumisaallon hyödyttävän Valmetin kaltaisia erikoisautojen valmistajia.

Toimitusjohtaja Juhani Riutta arvioi, että liittoutumat keskittyvät suuriin valmistussarjoihin ja niiden tarjoamiin yhteistyöetuihin ja pienet sarjat siirretään yhä useammin erikoisvalmistajien tehtäväksi.

-Suurelle autonvalmistajalle 20 000-25 000 auton valmistaminen aiheuttaa lähes samanlaisen prosessin kuin isovolyyminen auto. On aika selvä asia, että paukut satsataan silloin isoihin määriin ja pienet toteutetaan eri filosofialla, toteaa Riutta.

Uudenkaupungin autotehtaan näkymät näyttävät periaatteessa muutenkin lupaavilta, sillä uusimpien ennusteiden mukaan erikoisautojen markkinat kasvavat jatkossa nopeammin kuin alan kokonaismarkkinat.

Erikoisautot, eli esimerkiksi avo- ja urheilumallit, kaksinkertaistivat maailmanmarkkinaosuutensa yhdestä prosentista kahteen viime vuosikymmenen aikana, ja muutamassa vuodessa niiden osuuden ennustetaan nousevan kolmeen prosenttiin. Kaikkiaan maailmassa valmistetaan vuodessa noin 55 miljoonaa moottoriajoneuvoa, joista henkilöautoja on vajaat 40 miljoonaa.

-Erikoisautojen kysyntä kasvaa, koska esimerkiksi taloudellisesti hyvin menestyneet ihmiset haluavat muita kuin standardiautoja. Toisaalta isot autonvalmistajat pystyvät erikoismalleilla luomaan imagoa toisella tavalla kuin perusautoilla, toteaa Riutta.

Neuvotteluja moneen suuntaan

Valmet Automotive valmistaa tällä hetkellä Uudessakaupungissa Porschen Boxsteria sekä Saabin 9-3-sarjan avoautoja. Aiemmin tehtaalta on tullut myös Opeleita ja Samaroita.

Porsche on kertonut tuottavansa tänä vuonna Valmetilla ainakin saman verran autoja kuin viime vuonna eli noin 14 000 Boxsteria.

Saab taas on ilmoittanut, että se valmistaa Itävallassa seuraavat urheilumallit, mutta nykyisten mallien tuotanto jatkuu Uudenkaupungissa niiden elinkaaren loppuun. Tänä vuonna Saab on arvioinut lisäävänsä jonkin verran tuotantoa Suomessa viime vuodesta, jolloin yllettiin 17 000 autoon.

-Uskon, että tänäkin vuonna meidän kokonaistuotannossamme on taas pientä kasvua. Päämiesten puolesta en voi kuitenkaan arvioida tarkkoja määriä, toteaa Riutta.

Tehdas käy jatkuvasti keskusteluja myös uusien mallien valmistuksesta. Riutta ei halua tarkasti kommentoida, kuinka pitkällä neuvottelut ovat ja mistä suunnasta uusia sopimuksia voisi tulla.

-Meillä on koko ajan siima vedessä, ja jossain vaiheessa koho rupeaa aina pomppimaan. Täytyy uskoa, että näin käy taas lähiaikoina. Keskustelemme monien valmistajien kanssa, millaisia tarpeita heillä on, kertoo Riutta.

Uudenkaupungin tehdas työllistää noin 1 400 henkeä, ja osatoimittajina on parikymmentä suomalaisyritystä.

Riippumattomuus elinehto Uudellekaupungille

Autonvalmistus on viime aikoina keskittynyt ja ketjuuntunut kovaa vauhtia. Maailmaan on jäämässä kymmenkunta jättivalmistajaa ja niiden rinnalle hyvin pieniä, Valmetin kaltaisia toimijoita.

Maailman suurin valmistaja General Motors on hankkinut tänä keväänä osuuden Fiatista, ja tällä viikolla Daimler-Chrysler ilmoitti hakevansa jalansijaa Aasiasta ostamalla määräysvallan japanilaisesta Mitsubishista. Saksalainen Volkswagen puolestaan kertoi nousevansa ruotsalaisen Scanian suurimmaksi omistajaksi.

Juhani Riutan mukaan Valmet Automotive on valmis tekemään yhteistyötä kaikkien valmistajien kanssa, mutta minkäänlaisia liittoutumisia ei ole näköpiirissä.

-Menestyäksemme meidän on oltava todella itsenäisiä. Meillä on voimakas tarve osoittaa, ettemme kuulu mihinkään yhteenliittymään. Näin jokainen voi keskustella meidän kanssamme, linjaa Riutta.

Tuoreimmat osastosta