2000011919 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lapset ovat merkittäviä kuluttajia

18.3.2000 0:00

Lapset muuttavat perheen kulutusta. Heille ostetaan paljon ja jo hyvin nuorena he oppivat itsekin ostamaan viikkorahoillaan, Pirjo Laaksonen toteaa.

-Lapset myös vaikuttavat perheen kulutuskäytökseen. Kuinka paljon lapsi vaikuttaa siihen, että perheeseen ostetaan tietokone? Kuinka usein lapset sanovat, millaisia ominaisuuksia siinä pitää olla? Tai mihin perhe menee lomamatkalla tai minkä merkkistä jogurttia ostetaan?

Pienestä pitäen kaverit vaikuttavat siihen, mitä lapsi haluaa hankittavan. Tähän perustuu uusien leikkikalujen haluttavuus: pitää saada samaa kuin kavereilla.

Toinen tärkeä vaikuttaja on televisio.

-Sen näkee siitä, että lapset puhuvat paljon merkeistä, ei itse tuotteista. Joulupukiltakin toivotaan tiettyjä tuotemerkkejä.

-Lapsen kyky käsitellä informaatiota kehittyy vasta iän mukana. Aluksi se on aistinvarasta ja yksinkertaista. Näkyvä tieto, kuten merkki tai logo, on tärkeä. Monet lapset oppivat lukemaan tuotepakkauksista ja kauppojen mainoksista.

Laaksonen sanoo, että merkkituotteella on lapselle eri merkitys kuin aikuiselle, yksinkertaisempi. Lapsi voi valita tietyn pakkauksen vain sen vuoksi, että se on isompi ja värikkäämpi. Hän ei pysty vielä arvioimaan sen sisältöä.

-Lapset eivät myöskään osaa kyseenalaistaa tietoa. He uskovat, mitä mainos sanoo. Siksi meillä on erikseen suojattu herkkiä kuluttajia harhaanjohtavalta mainonnalta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?