20000996 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomi saa ensimmäisen kännykkämessunsa

Julkaistu: 15.3.2000 0:00

Suomi on tunnetusti maailman johtava kännykkämaa, joten ei ihme, että maahan on saatu omat kännykkämessut. Pikemminkin ihmetystä herättää se, ettei tapahtumaa ole keksitty järjestää aiemmin.

Huhtikuun lopulla pidettävän kaksipäiväisen Mobile Communications 2000 Expon järjestäjät eivät ainakaan äkkiseltään keksi selitystä asiaan. Hyviä syitä messujen järjestämiseen kuitenkin löytyy. Matkaviestintäala kehittyy kovaa vauhtia ja esiteltävää riittää.

Idea messuista syntyi vuosi sitten Tieturin järjestämän Gsm Finland 1999 -seminaarin yhteydessä. Seminaari saavutti suuren suosion, joten laajemmalle messutapahtumalle uskottiin olevan tilausta. Vastaavanlainen kansainvälinen seminaari, Mobile Communications 2000 Conference, pidetään myös tänä vuonna samaan aikaan Mobile Expo -näyttelyn kanssa.

Helsingin messukeskuksen

kongressisiipeen levittäytyvässä Mobile Expossa esittäytyvät kaikki matkaviestinnän osa-alueet: palvelutarjonta, verkkotekniikat, ohjelmistot ja ohjelmatoimittajat, laite- ja järjestelmätoimittajat, operaattorit sekä muut alan tuotteet ja palvelut. Näytteilleasettajia on nelisenkymmentä, joukkoon mahtuu alan suurten nimien, kuten Nokian, Soneran ja Elisa Communicationsin, lisäksi muun muassa uusmediayhtiöitä, kuten Digia ja Satama Interactive, ja myös pienempiä alan yrityksiä, kuten Popsystems ja First Hop.

Näytteilleasettajat ovat pääosin suomalaisia, joukossa on vain muutama ruotsalaisyritys.

-Lähtökohtana on, että näytteilleasettajat tarjoavat mobiiliratkaisuja, ohjelmistoja, laitteita, muita järjestelmiä ja niin edelleen. Yhteinen nimittäjä on matkaviestintä, kertoo näyttelypäällikkö Pekka Hakulinen Suomen Messuista.

Messuosastojen lisäksi tarjolla on yli 60 tietoiskua alan ajankohtaisista aiheista. Eniten tietoiskuissa puhuttaa wap, mutta aihepiireinä ovat lisäksi niin mobiilitalous kuin henkilökohtainen navigointi.

Mobile Expo

on tarkoitettu vain matkaviestinnän ammattilaisille, alan tuotekehittäjille, asiantuntijoille, suunnittelijoille ja päättäjille.

-Kyseessä on ammattitapahtuma, jolla ei tavoitella suurta yleisöä. Messuja on markkinoitu yritysten johdosta suunnitteluportaaseen, keskeistä on, kuka tekee matkaviestintään liittyvät ratkaisut yrityksessä, luonnehtii Hakulinen.

Kävijöitä tapahtumaan odotetaan tuhannesta pariintuhanteen.

Hakulinen uskoo tapahtuman houkuttelevan myös kansainvälistä väriä messukeskukseen.

-Euroopassa on ainakin kaksi suurta tämän alan tapahtumaa, mutta täällä päin Eurooppaa messut ovat ensimmäiset. Kävijöitä odotetaan ainakin Baltiasta, lisäksi messuja on markkinoitu muun muassa Ruotsiin, Norjaan, Britanniaan ja Saksaan.

Tuoreimmat osastosta