2000010517 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Integrointi solmii markkinointiviestinnästä verkon

Julkaistu: 8.3.2000 0:00

Markkinointiviestinnän verkko tihenee ja monimutkaistuu.

Yrityksille on tarjolla yhä uusia täkyjä asiakkaittensa tavoittamiseen. Valikoiman runsaus tekee kokonaisuuden hallinnasta entistä vaativampaa. Se voi muuttaa radikaalistikin menekinedistämisen keinojen tärkeysjärjestystä. Perinteisen mediamainonnan kuningasasema ei enää ole itsestäänselvyys.

Mediamainonnan, suora-, tapahtuma- ja myymälämarkkinoinnin, yritysdesignin, uusmediaratkaisujen ynnä muitten markkinointiviestinnän erikoisalueitten hallitulla kokonaisuudella on nimikin: Integroitu markkinointiviestintä. Sen ratkaisut ovat kiinteässä yhteydessä yrityksen liiketoiminnan ydinstrategioihin. Mainosjippojen aika on ohi.

Puhe integroidusta markkinointiviestinnästä on monen perinteisen mainostoimiston elinehto, sillä niiden reviirille on nyt kova tungos. Markkinointiviestinnän osaajiksi tarjoutuvat hanakasti muun muassa uuden median yritykset ja mainostoimistoja ostavat it-yhtiöt. Liikkeenjohdon konsultit heiluttavat käyntikorttinaan tietotekniikan ja sähköisen kaupan osaamista.

Mainostoimistojen on pakko kehittyä markkinointiviestinnän integraateiksi, joista saa kaikkea mitä asiakkaat keksivät pyytää.

-Isot mainostajat ovat huolissaan, kun perinteinen mainonta perinteisissä medioissa on kallista ja huonosti kohdentuvaa, mainostoimisto Creator-Greyn toimitusjohtaja Jyrki Ahlroos sanoo. Hänen mukaansa mainostajat hakevat nyt kuumeisesti mediamainontaansa tehoa ja haluavat ottaa käyttöön myös uusia markkinointikeinoja.

-Suuret asiakkaat haluavat kokonaispalvelua, koska niillä ei ole aikaa eikä rahaakaan kaitsea isoja joukkoa markkinointiviestinnän palveluyrityksiä. Kokonaispalvelu tulee asiakkaalle lopulta halvemmaksi kuin eri osien keräily monelta suunnalta, Ahlroos vakuuttaa.

Uusia palveluja syntyy kuin sieniä sateella. Kansainvälisessä Grey-ketjussakin on tätä nykyä toimisto, joka on erikoistunut product placementiin eli elokuvissa näkyvien tuotteiden hankintaan.

Asiakkaiden hädän kuuntelu näyttää olleen viisi vuotta sitten perustetulle toimistolle siunaukseksi. Viime vuonna se nousi jo Suomen viiden suurimman toimiston joukkoon.

Creator-Greyssä on saman katon alla tiedotus, suora-, netti- ja myymälämarkkinointi, promootiot, pakkaussunnittelu, design management ja mediamainonta.

-Tasapainoinen paletti, Ahlroos kehuu ja määrittelee tavoitelluun asiakaskunnan:

-Oman toimialansa kolmen suurimman joukosta, kuten esimerkiksi asiakkaamme Valio, Orion, Pouttu, A-lehdet, Lundia, Keskon KKK-ketju.

Vähäisempien ei kannata vaivautua.

-Pienet asiakkaat eivät lämmitä meitä emmekä me niitä. Kokonaispalvelu on strategista peliä yrityksen ylimmän johdon kanssa. Meiltä eivät tuotepäällikät ostele mainontaa.

Sitäpaitsi: -Isojen asiakkaiten kanssa mainostoimistokin voi tehdä bisnestä.

Kolmekymmentä vuotta mainosalalla ollut Ahlroos muistuttaa, että täyden palvelun toimistoja on ollut ennenkin.

-Vielä kymmenen vuotta sitten tämä oli ihan yleinen malli. Sitten tuli hajaantumisen aika ja nyt ollaan ainakin osittain menossa takaisinpäin.

Creator-Grey kuuluu Suomen suurimpaan markkinointiviestintäryhmään, Salomaa-konserniin, osana AS-Grey-yhtiöitä. AS-Greyssa kansainvälisellä Grey-ketjulla on vähemmistöosuus.

Muut AS-Greyn tyttäret toteuttavat integroidun markkinointiviestinnän mallia erikoisalueitten itsenäisten toimistojen tiiviillä yhteistyöllä. Kokonaispalvelun kuviota on hiottu nykyiselleen viimeiset puolitoista vuotta.

Palvelu on vastaus asiakkaitten huutoon. AS-Grey teetti konsulttiselvityksen, jossa yli kymmeneltä ryhmän suurelta asiakasyritykseltä kysyttiin, mitä nämä haluavat markkinnointiviestinnän palvelujen tarjoajaltaan.

AS-Greyn toimitusjohtaja Martti Laaksonen kuvaa mallin perusideaa:

-Kokonaisuus on aina rakennettava asiakkaan tarpeisiin. Asiakastiimiin on koottava sellaista markkinointiviestinnän osaamista, jota tilanne kulloinkin vaatii. Vain huolellinen analyysi takaa mediaobjektiivisuuden, tehokkaimman ja taloudellisimman keinojen yhdistelmän.

Kokonaispalvelumallin toimistoja ovat mediamainontaa tekevä SEK & Grey, asiakassuhdemerkkinoinnin Grey Direct, sidosryhmäsuhteiden GCI Finland, uusmediayhtiö Grey Interactive, markkinointiviestinnän strategisen konsultoinnin Grey Matter, jakelutiemarkkinoinnin Tactica ja materiaaleja, kuten esitteitä, vuosikertomuksia, dealermainontaa ja yritysjulkaisuja tekevä Grey Pro.

Laaksonen uskoo, että integoitu malli vie mainostoimistoja yhä syvemmälle asiakasyritysten liiketoiminnan perustan pohdintaan.

-Tässähän on kyse strategisesta konsultoinnista ja asiakaan tulevaisuuden analysoinnista. Näissä pohdinnoissa pitää olla valmis tekemään aika kriittisiäkin ehdotuksia.

Tuoreimmat osastosta