Tieverkosta tietoverkkoon

Julkaistu:

Skeptikkojen mielestä älyautoista tulee pyörillä liikkuvia puhelinkoppeja, internet-kioskeja tai liikkuvia viihdekeskuksia. Päätavoitteena on kuitenkin kehittää entistä joustavampia, turvallisempia ja taloudellisempia kuljetusmuotoja.

Texas Transportation Institute -tutkimuslaitos on tutkinut liikenneruuhkien aiheuttamia kustannuksia 50 kaupunkialueella, muun muassa Los Angelesissa, Washingtonissa ja Miamissa. Jo vuonna 1992 ruuhkien aiheuttamien viivytysten ja polttoaineen lisäkulutuksen hinnaksi arvioitiin 48 miljardia dollaria eli 288 miljardia markkaa. Ajanhukan osuus ruuhkakustannuksista oli 89 prosenttia.

Yhä pahemmin ruuhkautuvasta liikenteestä aiheutuu myös vaikeammin mitattavia ympäristökustannuksia ja elämänlaadun heikkenemistä. Viime vuosikymmenellä Yhdysvalloissa kuoli vuosittain noin 16 ihmistä 100 000 asukasta kohden.

Yhdysvaltain työväestöstä

88 prosenttia kulkee työmatkansa autolla. Näistä kolme neljäsosaa ajaa yksin, 12 prosenttia turvautuu jonkinlaiseen kimppakyytiin ja vain viisi prosenttia käyttää joukkoliikennevälineitä. Keskimäärin amerikkalaisessa henkilöautossa istuu ainoastaan 1,3 ihmistä.

Yhdysvalloissa tieliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta pyritään parantamaan liittovaltion liikenneministeriön koordinoimassa Intelligent Transportation System (ITS) -projektissa. Liikennevirrat pitäisi hallita ja teiden kunnossapitoa tehostaa. Reaaliaikaiset liikennetiedotteet, elektroniset tiemaksujen perintäjärjestelmät, hälytysajoneuvojen sekä julkisen liikenteen tukijärjestelmät vaativat mittavaa, yhtenäistä infrastruktuuria, jota ilman älyautojen laitteista ei ole suurtakaan hyötyä.

Älykästä liikennejärjestelmää

on kehitetty EU:n puiteohjelmissa jo vuodesta 1986 ja nykyään hankkeen eräänlaisena kattojärjestönä toimii European Road Transport Telematics Implementation Coordination Organization eli tuttavallisemmin Ertico.

Japanissa its-projekti on edennyt ehkä kaikkein pisimmälle. Maasta löytyy korkeatasoisia langattomia tietopalveluja, joita maan auto- ja elektroniikkateollisuus on lähtenyt aktiivisesti kehittämään myös tieliikenteeseen.

Yhdysvaltain its-hankkeen edistymistä hidastaa maan liittovaltiorakenne sekä se tosiasia, että matkapuhelinverkko on vielä hyvin harsomainen ja standardeiltaan epäyhtenäinen. Toisaalta auto- ja tietotekniikkateollisuuden pontimena ovat uudet miljardimarkkinat sekä pelko eurooppalaisista ja japanilaisista kilpailijoista.

Presidentti Bill Clinton ehdotti vajaa kuukausi sitten budjettiesityksessään 83 prosentin lisäystä liittovaltion its-hankkeisiin, mikä nostaisi tutkimusrahat 600 miljoonaan markkaan ja antaisi liikenneministeriölle valtuudet 720 miljoonan markan arvoisiin tukisopimuksiin its-pioneerien kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    5. 5

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    6. 6

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    7. 7

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    8. 8

      Venäjän pakastealtaisiin suomalaistäytettä: Apetit saa tuotteitaan paikallisiin Prismoihin

    9. 9

      Caverionilta tulosvaroitus: käyttökate ei kaksinkertaistu, mutta kasvaa kuitenkin

    10. 10

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    5. 5

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    6. 6

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    7. 7

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    8. 8

      Työministeri Lindström myönsi: Aktiivimallissa kyse työttömien pakottamisesta

    9. 9

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    10. 10

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    3. 3

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    4. 4

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    5. 5

      36-vuotias teki kirpputorikokeen puoli vuotta sitten ja on nyt miljonääri

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    8. 8

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    9. 9

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    10. 10

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    11. Näytä lisää