200008139 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Ruotsi on jo tuhannen verkkokaupan maa

Julkaistu: 1.3.2000 0:00

Internet-myynnin osuus Ruotsin vähittäiskaupasta oli viime vuonna vaivaiset 1,2 prosenttia, mutta sen pitäisi nousta jo muutamassa vuodessa 10 prosenttiin.

Kaupan tutkimuslaitoksen (Handelns utredningsinstitut, HUI) toimitusjohtaja Stefan Fölster arvioi, että jo tänä vuonna nettikaupan osuus tuplautuu viime vuodesta.

Fölsterin mukaan Ruotsissa on tällä hetkellä jo noin 1 000 pelkästään internetissä myyvää yritystä. Noin 12 prosentilla maan 50 000 vähittäiskaupasta on jonkinlaista nettimyyntiä.

-Rakennemuutos ollut erittäin nopeaa ja kehitys jatkuu samansuuntaisena, sanoo Fölster.

Monet uudet online-myyjät ovat nettimaailmassa vanhojen ketjujen edellä. Suuret etabloituneet tavaramerkit, kuten Hennes&Mauritz, Lindex ja OnOff, ovat heränneet internetiin vasta aivan viime aikoina.

-Uusilla yrityksillä on etumatka, mutta on muistettava, että markkina on vielä kovin nuori. Suurelle osalle ruotsalaisista kuluttajista netissä toimivat yhtiöt ja tavaramerkit ovat yhä tuntemattomia, sanoo pankkiirifirma Nordiska Kommissionin analyytikko Jan Wolter.

Perinteisten yritysten

asemaa pidetään kuitenkin hyvänä. Niillä on vahvat tavaramerkit, elintärkeää logistiikan osaamista sekä ostovoimaa.

-Suuret yritykset pystyvät ostamaan suuria eriä ja painamaan hintoja alas. Uusien nettiyritysten ostoerät eivät vielä ole läheskään samalla tasolla.

Siirtyminen nettimyyntiin on kuitenkin usein kivuliasta.

-Kun perinteinen kaupan alan yritys haluaa edistää internet-myyntiään, sen on asetettava hinnat myymälähintoja alhaisemmiksi. Se närästää luonnollisesti myyjiä ja johtaa kilpailutilanteeseen yrityksen sisällä.

Tällä hetkellä on tärkeää kehittää tavaramerkkiä ja löytää mediakumppaneita, sillä online-markkina kasvaa. Seuraavassa vaiheessa rakennetaan logistiikkaa ja toteutetaan kansainvälistymissuunnitelmia, minkä uskotaan johtavan nettiyhtiöiden fuusioihin. Todennäköistä on myös, että perinteiset yhtiöt kiinnostuvat menestyvien nettifirmojen osaamisesta.

Ruotsista löytyy tällä hetkellä muutamia lupaavia online-yhtiöitä, kuten Bidlet, Letsbuyit sekä Goodguy.

-Ne ovat onnistuneet melko hyvin kehittämään tavaramerkkejään ja luomaan kustannustehokkuutta edistäviä toimintamalleja.

Myös ulkomaalaiset nettiyhtiötä ovat laajentaneet toimintaansa Ruotsiin. Wolter ei kuitenkaan usko, että ne pystyisivät valtaamaan kovin suurta osaa naapurimaamme markkinoista.

-Paikalliset yritykset ovat aina olleet vahvoja omalla reviirillään. Vaikka internet toimii maailmanlaajuisesti, kuluttajat ostavat mieluummin paikallisesta nettiyhtiöstä kuin maantieteellisesti etäisestä yrityksestä.

Pohjoismaiset yritykset

ovat hyödyntäneet internet-teknologiaa menestyksekkäästi ja kehittäneet osaamistaan yritysideoiksi.

-Olemme paljon edellä Keski-Eurooppaa. Pohjoismaalaisista noin 30 prosenttia käyttää internetiä, muualla Euroopassa luku on kymmenisen prosenttia. Jossain asioissa olemme jopa edellä Yhdysvaltoja.

Monet ruotsalaiset, norjalaiset ja suomalaiset yritykset ovat jo laajentaneet toimintaansa ulkomaille. Ruotsiin nettikauppoja on syntynyt selvästi enemmän kuin Suomeen, jossa merkittävä osa internet-yrityksistä on keskittynyt konsultointiin ja ohjelmistojen tekemiseen.

-Suomen loistava tähti on Nokia, jonka kylkeen on syntynyt paljon langattomaan viestintään erikoistuneita yrityksiä. Ruotsin it-teollisuuden pohja on kuitenkin laajempi.

Viime vuonna Ruotsin vähittäiskaupan arvo oli 320 miljardia kruunua. Luvusta puuttuu autokauppa.

Tuoreimmat osastosta