200004759 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Saksalaisten autokonsernien vauhti hiipuu tänä vuonna

Julkaistu: 25.2.2000 0:00

Berliini Autoalan suhdannekäyrä on kääntymässä taas laskusuuntaan. Vuosi 1998 oli erittäin hyvä ja viimekin vuosi sujui tyydyttävästi, mutta tänä vuonna myytyjen autojen määrä laskee muun muassa siksi, että merkittäviä uutuuksia ei ole tulossa, arvioi esseniläinen automarkkinoiden tutkimuslaitos Marketing Systems.

Saksan autoteollisuus on nyt jakautumassa selvästi kolmeen kastiin. General Motorsiin kuuluva Opel sekä Fordin Saksan tehtaat tekevät molemmat tappiota ja vähentävät työvoimaa. BMW taas kärsii Roverin vaikeuksista, ja yhtiötä pidetään otollisena ostokohteena esimerkiksi Fordille.

Toisessa ääripäässä on Porsche, joka porskuttaa ilman suurempia huolia ja pärjää ainoana saksalaiskonsernina kokonaan ilman tukiaisia.

Suurimpien eli Volkswagenin ja DaimlerChryslerin menestys on keskinkertaista. Jälkimmäinen kertoo viime vuoden tuloksestaan maanantaina. Ennusteet lupaavat neljän prosentin lisäystä liikevaihtoon ja viittä-kuutta lisäprosenttia voittoon, mutta eivät näe täksi vuodeksi suurta kasvudynamiikkaa.

VW putosi tuloskuoppaan

Volkswagen-konserni riemuitsi vielä tammikuisilla Detroitin automessuilla, että myytyjen autojen määrä kasvoi viime vuonna 6 prosentilla ja osuus koko maailman myydyistä autoista nousi tasan 12 prosenttiin.

Keskiviikkona julkistetut alustavat tulosluvut olivat alan analyytikoille kuitenkin karvas pettymys. Liikevaihto nousi noin 10 prosentilla 147 miljardiin Saksan markkaan, mutta tulos sukelsi runsaat 26 prosenttia 1,65 miljardiin.

Konsernijohtaja Ferninand Piechin kuluja leikkaamaan laatima mallistrategia aiheuttaa hankaluuksia. Kun Seatia ja Skodaa valmistetaan lähes samannäköisinä,samalla tekniikalla ja samoilla turvallisuus- ja laatustandardeilla kuin volkkareitakin, vievät halvat merkit markkinaosuuksia selvästi kalliimmalta kantamerkiltä.

Marketing Systemsin mukaan halpamerkkien imago paranee kohisten, ja yhä useampi auton ostaja kysyy itseltään, miksi maksaa Volkswagenista enemmän. New Beetlen, Passatin ja Boran hintoja onkin jouduttu korjaamaan alaspäin.

Audin TT keräsi kielteistä huomiota

VW-konserniin kuuluvan Audin ykkösmalli, urheilullinen TT on saanut kosolti negatiivista julkisuutta, kun saksalaisilla autobaanoilla tapahtui muutamassa kuukaudessa toistasataa onnettomuutta, joissa auto karkasi äkkinäisessä jarrutuksessa kuskin käsistä.

Audi yritti pitkään selittää, että kuljettajat eivät ole huomioineet urheiluauton vaativan ajajaltaan tavallista enemmän. Kun kohu ei kuitenkaan ottanut laantuakseen, valmistaja myöntyi parantamaan mallin turvallisuutta muun muassa elektronisella vakausjärjestelmä ESP:llä. Mallin komeaan imagoon ehti kuitenkin tulla ikävä kolhu, ja teknisten korvausten hinnaksi arvioidaan kertyvän 60 miljardia Saksan markkaa.

Lisäksi konsernilla on ollut kiistaa sen kahden itäiseen Saksaan rakentamaan tehtaan saamista tukiaisista. EY-tuomioistuin päätti alkuvuodesta, että vain noin 540 miljoonaa kaikkiaan 780 miljoonan Saksan markan suuruisesta tukipaketista voidaan hyväksyä.

Tuoreimmat osastosta