2000011737 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

WWF:n panda marssii hotelliin

Julkaistu: 18.2.2000 0:00

Suomen Best Western -ketjussa energiaa kuluttavat hehkulamput siirtyvät pian historiaan, ja ruokalistoille ilmestyy herkkuja, jotka on valmistettu lähiseuduilla kasvatetuista luomuelintarvikkeista.

Best Western aloittaa yhteistyön WWF:n kanssa hotellien ympäristörasituksen pienentämiseksi. Esimerkki toimintaan haetaan Tanskasta, jossa Best Western ja WWF tekevät yhteistyötä jo neljättä vuotta. Norja on Suomen tapaan juuri solminut sopimuksen, Ruotsissa sopimusneuvottelut ovat käynnissä

Yhteistyöprojekti aloitetaan kartoittamalla tilannetta.

-Joissakin Suomen 22 Best Western -hotellista ympäristötietoisuus on korkealla, toisissa työtä riittää runsaasti. Jokainen hotelli tarvitsee oman ympäristöohjelman, jossa on otettu huomioon muun muassa sen lämmitysratkaisut tai se, onko pihamaata hoidettavana vai ei, toteaa Suomen Best Western -hotelliketjun johtaja Ari Björkqvist.

Jotkut asiat hoidetaan samalla tavalla kaikissa hotelleissa, kuten esimerkiksi yksittäispakattujen aamiaistuotteiden boikotointi tai epäekologisten kertakäyttöastioiden korvaaminen ympäristöystävällisemmillä vaihtoehdoilla.

Panda-nalle vetoaa asiakkaisiin

Suomen WWF:n pääsihteeri Timo Tanninen painottaa, ettei WWF tee ympäristöohjelmia yksin, vaan hotellien kanssa yhteistyössä.

-Ympäristöohjelma ei ole henkilökunnalle ylimääräinen työtaakka, vaan osa jokapäiväistä elämää.

Björkqvist ei paljasta yhteistyöhön varattua rahasummaa, mutta toteaa sen kuitenkin olevan satojatuhansia. Hän uskoo sen tulevan moninkertaisesti takaisin.

-Esimerkiksi energiankulutuksen vähetessä hotelli säästää selvää rahaa.

Best Western tilittää WWF:lle myös markan jokaisesta asiakkaasta. Se lienee kuitenkin pieni hinta asiakkaisiin vetoavan panda-karhutunnuksen käyttöoikeudesta, joka ei ole muiden hotellien saatavilla. WWF nimittäin tekee yhteistyösopimuksen vain yhden yrityksen kanssa kultakin toimialalta.

-Käytämme WWF:n panda-tunnusta paitsi markkinoinnissamme, myös kaikkialla hotellissamme. Esimerkiksi huoneissa tulee olemaan tarjolla runsaasti tietoa ympäristöohjelmastamme, Björkqvist enteilee.

Ympäristöajattelu ei ole ihan uutta hotellibisneksessä. Esimerkiksi Scandic-ketju on noudattanut ympäristöystävällisyyttä kaikkien Suomessa toimivien hotelliensa sisustusratkaisuissa.

Tuoreimmat osastosta