2000011727 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Luovaa sopeutumista

Julkaistu: 10.2.2000 0:00

Verovapaan kaupan päättyminen Euroopan unionin sisäisessä liikenteessä hiljensi merkittävästi lentoasemien ja laivojen kauppaa. Viime vuoden heinäkuun alusta voimaan astunut päätös on pakottanut niin lentoasemia kuin laivayhtiöitäkin etsimään uusi liikeideoita, jotka houkuttelisivat asiakkaita korjaamaan edullisen alkoholimyynnin päättymisen aiheuttamia menetyksiä.

Uusia liikeideoita kehiteltäessä on nojauduttu vahvasti verovapaan myynnin aikana syntyneisiin matkustajien ostotottumuksiin.

Verovapaista myymälöistä totuttiin ostamaan erikoisia ja tavallista kalliimpia tuotteita. Myymälöiden ideana oli tarjota asiakkaille luksusta eri muodoissaan.

Useat yrittäjät ovat tuoneet nopeasti markkinoille uusia liikekonsepteja, joihin kuuluvat Whiskey Worldit, Cigar Clubit ja viinikellarit. Vaikka uusien liikkeiden hintataso on korkeampi kuin entisissä verovapaissa myymälöissä, ne ovat menestyneet varsin hyvin. Myynnin kannalta tärkeää on korkeatasoinen tuotevalikoima ja tyylikäs ympäristö.

Samat ongelmat ovat koskettaneet myös laivayhtiöitä. Suomessa Silja Line on tehnyt mitä erilaisimpia kokeita verovapaan kaupan korvaamiseksi. Patenttiratkaisua ei vielä ole löytynyt, mutta yhtiö uskoo saavansa liikkeiden tuotevalikoimat ensi kesänä sellaiseen kuntoon, että ne vetävät ainakin jonkin verran asiakkaita.

Joka tapauksessa verovapaan kaupan puolustajien kauhumaalailu kaupan lopettamisen vaikutuksista on osoittautumassa ylimitoitetuksi. Osa menetetystä myynnistä voidaan saada takaisin uusilla liikeideoilla, osa taas korvautuu matkustajamäärien kasvulla. Tämä pätee erityisesti lentoliikenteessä. Matkustaessaan ihmiset yksinkertaisesti ovat kiinnostuneita tekemään erilaisia heräteostoksia.

Euroopan unionin päätös aiheutti kriisin, joka pakotti uudenlaiseen tuotekehittelyyn. Sen tulokset ovat olleet varsin hyviä, mutta pidemmän päälle tilanne voi muuttua.

Lentoasemien uudet liikeideat eivät ole enää millään tavoin suojattuja. Vastaavia liikkeitä voidaan perustaa myös korkeatasoisiin gallerialiikkeisiin missä tahansa EU-maassa. Yleistyessään hienot Whiskey-liikkeet menettäisivät osan viehätyksestään.

Edessä olisi jälleen uusien liikeideoiden kehittely liikenteellisiin solmupaikkoihin. Tämä voi olla pidemmän päälle alan yrittäjille raskasta, mutta joka tapauksessa sopeutumalla uuteen tilanteeseen on jo nyt saatu enemmän aikaan kuin uskallettiin toivoa.

Tuoreimmat osastosta