200004945 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nuance viihdyttää Swatchin opeilla

Julkaistu: 9.2.2000 0:00

Geneve Sveitsiläisen tax-free-yhtiön Nuance Global Tradersin johtaja Peter Petersen vaikuttaa tutulta naamalta Swissairin tiedotustilaisuudessa. Eikä ihme: Hän työskenteli aiemmin johtajana ennakkoluulottomasta ja elämysintoisesta markkinoinnistaan kuuluisassa sveitsiläisessa Swatch-kelloyhtiössä.

-Kun veroton kauppa on poistunut, meidän on keksittävä lentokenttien tuotteisiin idea. Niiden on oltava ainutlaatuisia, vain lentoasemalta saatavia.

-Jos asiakkaalla on ylimääräistä aikaa, hinta ei määrää enää ostoa, meidän on pystyttävä viihdyttämään matkustajia, Petersen analysoi.

-Kaupat on selkiytettävä sellaisiksi, että ne viestivät tästä. Tämä on meille uusi ja mielenkiintoisen haastava tehtävä.

Petersen muistuttaa, että Euroopan lentokentillä käy vuosittain 1,8 miljardia ihmistä.

-Ajatelkaa millainen asiakaskunta ja millaiset mahdollisuudet. Arabeille on tarjottava siellä eri tuotteita kuin teille suomalaisille, Petersen syttyy.

Nuance tekee EU:ssa vain 11 prosenttia liikevaihdostaan.

-Siksi laajennamme nyt Euroopan ulkopuolelle, Hongkongiin, Kanadaan ja Australiaan. Meillä on maailman tulli- ja verovapaasta kaupasta vain viiden prosentin osuus ja olemme kolmanneksi suurin. Tällä alalla on vain paikallispelaajia, ei suuria yhtiöitä.

Tuoreimmat osastosta