1999021026 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Joulukauppa ylsi huippuvuosien tasolle

Julkaistu: 24.12.1999 0:00

Kaupan koko vuoden kasvu nousee kolmeen prosenttiin

Kauppa on sujunut vilkkaana joulunalusaikana. Kaupan keskusliiton ennakoima 4,5 prosentin kasvutavoite viime vuodesta on toteutumassa. Markoissa liitto on arvioinut tämän merkitsevän noin 16 miljardin markan arvoista vähittäismyyntiä joulukuussa. Varsinaisen joulukaupan arvo on täyttämässä arvioidun 3,5 miljardia markkaa.

Joulumyynti on nostamassa kaupan koko vuoden kasvuluvut lopulta kolmeen prosenttiin, arvioi Kaupan keskusliiton toimitusjohtaja Guy Wires. Vielä alkuvuonna kasvun uskottiin yltävän 4,5 prosenttiin, mutta syksyllä vauhti oli kahdessa prosentissa.

Wiresin mukaan joulukuun kaupan arvo on nyt noussut pitkän ajan ennätyslukemiin.

-Myyntimäärät ovat nyt ensimmäistä kertaa samalla tasolla kuin huippuvuonna 1988.

Joulukaupan kasvu jää kuitenkin jälkeen viime vuoden liki kuuden prosentin kasvuluvuista. Syytä voidaan hakea Etelä-Suomen tihkukeleistä ja Pohjois-Suomen paukkupakkasista. Lisäksi kaupassa on suuria alueellisia eroja kasvukeskuksien hyväksi.

Stockmann tyytyväinen

Myyntitavoitteisiin on yltänyt myös Stockmann. Helsingin tavaratalon johtaja Henri Bucht sanoo viiden prosentin kasvutavoitteen joulumyynnissä toteutuvan kotimaisissa tavarataloissa. Hän uskoo kaupan käyvän vilkkaana myös pyhien jälkeen.

-Ensi viikostakin tulee hyvä, koska millennium-juhlinta on vastassa viikonloppuna. Uskomme, että se tuo jonkun verran lisää kauppaa.

Buchtin mukaan kaupaksi ovat käyneet niin kirjat, elintarvikkeet, kosmetiikka kuin elektroniikkakin. Myös siirtyminen perinteisimmistä lasten leluista elektroniikkaan on jatkunut entiseen tapaan.

Kaupan keskusliiton Wires lisää, että kaupaksi ovat käyneet perinteisten joulutavaroiden vaatteiden ja lelujen lisäksi etenkin valokuvaustarvikkeet, kirjat ja korut. Kameroita esimerkiksi on myyty niin paljon, että suosituimpien automaattimallien on ennakoitu loppuvan liikkeistä. Myös tietokonepelien ja matkapuhelinten myynti on ollut vilkasta.

Bucht uskoo vuosituhannen vaihtumisen tuntuvan lopulta vain marginaalisesti loppuvuoden myynnissä.

-Kyllä tämä on normaalia kaupan kasvua, koska joulu on kuitenkin perinteinen juhla. Millennium ehkä tuo jonkun pienen lisähöysteen, joka vaikuttaa millaisia lahjoja ostetaan. En katso, että sillä on oleellista vaikutusta kasvulukuihin.

Tuoreimmat osastosta