199901820 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kauppa keskittyy edelleen

Julkaistu: 17.12.1999 0:00

Ville Aalto-Setälän tuoreen väitöstutkimuksen mukaan Suomen vähittäiskaupan keskittyminen aiheuttaa ongelmia. Suomessa yhdellä kaupparyhmällä eli Keskolla on erittäin suuri markkinaosuus päivittäistavarakaupassa. Kuluttajille tämä näkyy erityisesti hinnoittelun yhtenäisyytenä. Tuotteiden hinnat vaihtelevat Suomessa vähän.

K-ryhmän vaikutus alueellisessa hinnoittelussa on selkeä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, missä maksukykyisiä ostajia on paljon, hinnat ovat kautta linjan korkeampia kuin maakunnissa. Samoin pääkaupunkiseudulla hinnat ovat erittäin tasaiset eri kaupoissa. Hinta ei ole ratkaiseva kilpailukeino kamppailtaessa kuluttajien suosiosta.

Tutkimus antaa myös yllättävää tukea uskomukselle, jonka mukaan suuret, toimintansa edullisina aloittavat kaupat lakkaavat vähitellen olemasta edullisia. Alkuvaiheen jälkeen hinnat nousivat yleiselle tasolle.

Hintaedun puuttumisesta huolimatta kaupan keskittyminen jatkuu edelleen myös pääkaupunkiseudulla, jossa suuret yksiköt eivät tarjoa suuria hintaetuja. Syy on kuluttajien valinnoissa. Suuri enemmistö kuluttajista haluaa asioida suurissa kaupoissa, joissa on suuret valikoimat. Siitäkin huolimatta, että hinnat lähikaupassa olisivat samat. Tässä tilanteessa suurten kauppojen perustamiset ovat kuluttajien toiveiden toteuttamista.

Tuoreimmat osastosta