Kasvu & epävarmuus

Julkaistu:

Vahvana jatkuva talouskasvu on hyydyttänyt mainostajat tänä syksynä. Tilanne on nurinkurinen, sen myöntää Suomen suurimman mainostoimiston SEK & GREYn toimitusjohtaja Jari Kostamo:

-Kasvu on jatkunut niin pitkään, että asiakkaat näyttävät nyt epäröivän, miten kauan kasvu voi enää jatkua. Toisaalta kasvun logiikka on murtunut. Varallisuuden kasvu ei enää siirry kulutukseen vanhan kaavan mukaan, eikä uutta kaavaa ole vielä ehtinyt syntyä.

SEK & GREY on ensimmäinen mainostoimisto Suomessa, joka on kerännyt yli sadan miljoonan markan myyntikatteen, viime tilikaudella 104 miljoonaa markkaa. Kesällä päättyneen tilikauden 14 prosentin kasvuvauhti oli enemmän kuin alalla keskimäärin.

Uuden tilikauden ensimmäinen neljännes on juuri päättynyt odottelevissa tunnelmissa. Kostamo kuvailee: -Töitä on paiskittu olan takaa ja uusia mainostilejäkin on herunut. Mutta mainostajien bisneskasvu ei näytä siirtyvän samassa suhteessa markkinointiviesinnän investoinneiksi.

Mainostajilla on nyt ratkaisun paikka: Mitkä kaikki keinot asiakkaan tavoittamiseksi pitäisi ottaa käyttöön? Onko netin aika jo tullut?

Yritykset eivät enää selviä markkinointiviestinnästä helpolla. Fiksuja kuluttajia on entistä vaikeampi saada hyväksymään uusi tuote tai palvelu ja kokeilemaan sitä. Lisäksi heillä on polttava tarve karsia pois kaikki turhat viestit.

-Hyvää kehityksessä on se, että uusien välineitten ja viestinnän tasojen avulla on helpompi puhdistaa viestit kuhunkin mediaan ja erilaisille vastaanottajille sopiviksi, Kostamo sanoo.

Tekniikalla saa vasta tilaisuuden kertoa jotakin oleellista. Siis: Viestin sisältö ratkaisee. Tästä Kostamo ei kovin kummoisia pisteitä tekijöille anna:

-Suurin osa mainonnasta on kamalaa, kuin vähä-älyisille huutamista, esimerkiksi päivittäistavarakaupan ilmoittelu.

Merkit selkiytyvät ja vähenevät

-Aika usein asiakas tulee levällään olevan ja rämettyneen merkkisalkun kanssa, me sitten ryhdymme yhdessä siivoamaan sitä, Kostamo kuvailee. Hän toivoo, että työnjako olisi selvä:

-Asiakas hallitsee oman liiketoimintansa, meidän asiantuntemuksemme on viestinnän alueella. Autamme löytämään mainosviestiin sisällön, joka on vastaanottajalle relevantti, looginen ja ottaa huomioon hänen tiedontasonsa ja elämäntapansa.

Toisinaan asiakkaalle on sanottava suoraan, ettei ongelma nyt ole viestinnässä.

-Me mainonnan tekijät arvioimme usein realistisemmin kuin asiakkaat, mitä mainonnalla voi saada aikaan.

Kostamo uskoo merkkien määrän vähenevän taloudellisuus- ja hallittavuussyistä:

-Pahin brandien itseisarvoinen synnyttämisvimma näyttää laantuvan. Brandeista tulee selkeämpiä ja leveämpiä. Jäljelle jäävien merkkien pitää olla niin valovoimaisia, että niiden säteily riittää valaisemaan kaikki merkin sateenvarjon alle kerättävät tuotteet.

Näitä luetaan!
  1. 1

    ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

  2. 2

    Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

  3. 3

    Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

  4. 4

    Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

  5. 5

    Työministeri Lindström myönsi: Aktiivimallissa kyse työttömien pakottamisesta

  6. 6

    Lemminkäinen haluaa sulautua YIT:hen – KKV hakee jatkoaikaa fuusion käsittelyyn

  7. 7

    Myös Suomen Finanssivalvonta varoittaa bitcoinin riskeistä

  8. 8

    Suomeen tilattujen pakettien tulppa vain paisuu – jo 640 000 lähetystä jumissa Kiinassa

  9. 9

    THL selvitti: Näin peliongelmainen retkahtaa – mainonnalla ja kauppojen automaateilla suuri vaikutus

  10. 10

    Pihlajalinnan toimitusjohtaja vaihtuu – Aktan jättää tehtävänsä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

  2. 2

    ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

  3. 3

    Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

  4. 4

    Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

  5. 5

    Tällainen olisi ex-roviolaisen visioima Helsinki–Tallinna-tunneli – ”Ei kannata tehdä vain helppoja asioita”

  6. 6

    Iisalmen seudulla löytyi keino saada vienti vetämään ja tilauskirjat täyteen – Ylä-Savoon syntyi oikea suomalainen talousihme

  7. 7

    Pihlajalinnan toimitusjohtaja vaihtuu – Aktan jättää tehtävänsä

  8. 8

    Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

  9. 9

    Bitcoin-futuureiden kauppa alkoi 25 prosentin nousulla ja kahdella tauolla

  10. 10

    Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Johanna heräsi mökillään metsäkoneen mellastukseen ja karmeaan näkyyn – UPM pahoittelee ”inhimillistä virhettä”

  2. 2

    36-vuotias teki kirpputorikokeen puoli vuotta sitten ja on nyt miljonääri

  3. 3

    Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

  4. 4

    ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

  5. 5

    Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

  6. 6

    23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

  7. 7

    Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

  8. 8

    Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

  9. 9

    IS selvitti liittopomojen palkat, edut ja bonukset: jopa 28 000 €/kk – katso lista

  10. 10

    Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

  11. Näytä lisää