EU raivaa kilpailuesteitä junaliikenteestä

Julkaistu:

Bryssel Euroopan komission liikennekomissaari Loyola de Palacio esittää EU-maiden rautatieverkoston teknistä harmonisointia, jotta junat voisivat kulkea maasta toiseen.

-Tavaroiden kuljetus rautateillä on käsittämättömän hidasta teknisten esteiden takia. Kuljetusten keskinopeus on vain 16-17 kilometriä tunnissa. Yritämme päästä nyt pullonkauloista eroon, jotta Eurooppaan syntyisi rautatieliikenteen sisämarkkinat, sanoo Palacio.

Junat seisovat rajoilla yli tunnin

-On käsittämätöntä, että junat seisovat rajoilla keskimäärin yli 70 minuuttia, sanoo Palacio. Itävallan ja Italian välillä Brennerin raja-asemalla veturin vaihto kestää keskimäärin 62 minuuttia. Saksan ja Belgian rajalla Aachenissa veturin vaihtoon hurahtaa 58 minuuttia sekä Belgian ja Hollannin rajalla Roosendaalissa 49 minuuttia.

Rajat ylittävän junaliikenteen tiellä on valtava määrä teknisiä esteitä, joilla jäsenmaat yrittävät myös keinotekoisesti pitää kilpailun avautumista loitolla.

Veturia ja henkilökuntaa täytyy vaihtaa miltei poikkeuksetta rajalla. Henkilökunta ei voi siirtyä naapurimaahan, koska merkinanto- ja turvallisuusjärjestelmät ovat siellä erilaiset.

Veturin vaihtotarve johtuu sähköjärjestelmistä, jotka poikkeavat maittain. Raideleveys, junien kulkusuunta raideparilla ja akselin enimmäispaino eivät myöskään ole yhtenäisiä.

Suomi voi säilyttää raideleveytensä

Suomen raideleveys poikkeaa EU-maiden normaalista raideleveydestä. Suomen ei tarvitse kuitenkaan komission esityksen mukaan lähteä siirtämään kiskojaan, koska se olisi taloudellisesti liian suuri investointi.

Rautatieliikenne on menettänyt teknisten esteiden takia jatkuvasti kilpailukykyään maantiekuljetuksille. Kun vuonna 1970 noin 30 prosenttia tavarasta kulki kiskoja pitkin, nyt junavaunuissa liikkuu enää 11-12 prosenttia tavarasta.

Kansainvälinen tavaraliikenne avautuu kilpailulle

Palacion eilen julkistama direktiiviluonnos on osa lainsäädäntöpakettia, joka tähtää kansainvälisen tavaraliikenteen avaamiseen kilpailulle vuoden 2002 aikana. EU:n liikenneministereiden on tarkoitus hyväksyä lakipaketti kahden viikon päästä.

Ministerit pääsivät jo 6. lokakuuta periaatteelliseen yksimielisyyteen kansainvälisen tavaraliikenteen avaamisesta kilpailulle. Liberalisointia voimakkaasti vastustava Ranska vaati tuolloin rataliikenteen teknistä harmonisointia, jotta se antaisi äänensä koko lakipaketille

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    5. 5

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    6. 6

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    7. 7

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    8. 8

      Caverionilta tulosvaroitus: käyttökate ei kaksinkertaistu, mutta kasvaa kuitenkin

    9. 9

      Venäjän pakastealtaisiin suomalaistäytettä: Apetit saa tuotteitaan paikallisiin Prismoihin

    10. 10

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    5. 5

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    6. 6

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    7. 7

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    8. 8

      Työministeri Lindström myönsi: Aktiivimallissa kyse työttömien pakottamisesta

    9. 9

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    10. 10

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    3. 3

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    4. 4

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    5. 5

      36-vuotias teki kirpputorikokeen puoli vuotta sitten ja on nyt miljonääri

    6. 6

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    7. 7

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    8. 8

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    9. 9

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    10. 10

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    11. Näytä lisää