1999013540 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Pori uskoo yrityssektorinsa selkeään virikistymiseen

Julkaistu: 25.11.1999 0:00

Tähtäimessä uusmediaa ja palveluja

Porin huonoa työllisyystilannetta parannellaan nyt hartiavoimin. Länsirannikon elinkeinoelämän johtomiehet luottavat tuoreissa toimintastrategioissaan uusien yritysten perustamisen tuovan kaupunkiin ensi vuoden kuluessa vähintään 750 työpaikkaa.

Viime viikolla julkaistut työttömyysluvut, jossa Satakunta komeilee ainoana kasvavan työttömyyden alueena, ovatkin saaneet maakunnan väen harmistumaan. Porin työttömyysaste on piirun alle 20 prosenttia.

-Vertailuluvut pitäisi ottaa samoista tilastoista, ei tilastokeskuksen ja työministeriön erilaisista tilastoista sekaisin. Uutisointi tuntuu lähes tarkoitushakuiselta, Porin kaupunginjohtaja Martti Sinisalmi ojentaa mediaa.

Uusmediaväkeä ja palveluosaajia

Työpaikkojen synnyttämisen viiden koplaan ovat valikoituneet elinkeinojohtaja Jari Iisakkala, kaupungin EU-koordinaattori Kristian Vainio, teknologiayritysten kehittämiseen tähtäävän PrizzTech Oy:n johtaja Risto Liljeroos sekä kaupunkia kokousväelle ja jazznälkäisille myyvä Pori Jazzin ja Pori Marketing Office Oy:n toimistusjohtaja Olli Kivelä. Viime viikolla avatun yhden luukun neuvontakeskuksen Yrityspalvelu Enterin toimitusjohtaja Erkki Sotamaa vakuutti jo alkupäivinä yhteydenottoja tulleen noin 50 yrittäjäksi aikovalta.

Yritysrakenteen monipuolistaminen nähtiin tärkeäksi. Vanha teollisuuskaupunki haluaa varustautua tulevaisuuteen laajemmalla konseptilla kuin aikaisemmin. Pelkkään uusmediauskonkaan ei tuudittauduta, vaikka jo nyt Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Porin korkeakouluyksikön opiskelijat revitään koulunpenkiltä töihin.

-Uusmediaosaajat on yksi kohderyhmämme, mutta työvoimaresurssia on esimerkiksi palvelualan ihmisissä, joita Porissa on työttömänä toistatuhatta. Väkeä tarvitsevia yrityksiä etsitään nyt kiivasti, elinkeinojohtaja Jari Iisakkala mainostaa.

Porin on löytänyt muun muassa HPY. Sen 36 porilaista koulutettua palveluneuvojaa vastaa kännyköistä soitettaviin tiedusteluihin. Nokiallakin on oma pieni tutkimusyksikkönsä Porissa.

Iisakkala luottaakin elinkeinoelämän vilkastamisessa jalkatyöhön: Helsingin juna alkaa olla miehelle tuttu paikka. Porin työvoimaa ja bisnesmahdollisuuksia kaupataan nyt suoramainontana entisten kalliiden mainoskampanjoiden ja slogantykitysten sijaan.

Tuoreimmat osastosta