199908699 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sesto lääkitsee Wihurin haavat

Julkaistu: 24.11.1999 0:00

Wihurin hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri otti hyvityksensä, kun Stockmannin toimitusjohtaja Ari Heiniö valitsi vaarattoman vaihtoehdon ja myi Sesto-päivittäistavaraketjun Wihurien perheyhtiölle. Keväällä wihurilaiset saivat Meritalta korville, kun pankki valitsi Wihurin havitteleman Suomen Sparin isännäksi ruotsalaisen Axel Johnson -yhtymän.

Sparin menetyksen yhteydessä Suomen-myyntiä ulkomaille kauhistellut Aarnio-Wihuri pääsee nyt näyttämään, mikä autuus kotimaisessa omistuksessa asuu. Heiniön myyntipäätöstä tuskin ohjasi ensisijaisesti isänmaallisuus - mikä onkin ihan oikein. Wihurin valinta varmistaa sen, että suomalainen päivittäistavarakauppa jatkuu kuten tähänkin asti, pientä ruotsalaisvahvistusta lukuun ottamatta, kotikutoisena.

Ruotsalaisten kanssa wihurilaisten on tultava säällisesti toimeen ainakin yhdessä omistetuissa afääreissä. Nähtäväksi jää, mitä seuraa, kun Wihuri nousee hankinta- ja logistiikkayhtiö TukoSparissa niskan päälle, Stockmannin omistusosuudella vahvistuneena.

Wihurin ja SuomenSparin yhteistä omaisuutta, tasaosuuksin, on myös hypermarket-konsepti Eurospar ja sen tuotemerkki. Molemmilla on tätä nykyä neljä Eurosparia, nyt Wihuri saa tilaisuuden karkumatkaan. Seston myötä wihurilaiset saavat kuusi Etujätti-hypermarkettia, joista uusin on avannut ovensa tänä vuonna. Etujätit toivat 39 prosenttia Seston viime vuoden 934 miljoonan markan myynnistä, jossa kaikkiaan kasvua oli alan keskimäärää vähemmän.

Uusista Etujätti-yksiköistä ja pienempien Sestojen kasvojenpesusta huolimatta Seston myynti on polkenut viime vuodet paikallaan. Wihurin on nyt tutkittava tarkkaan, löytyykö sen Ruokavarasto-laatikkomyymäläketjun menestyksestä apuneuvoja monipuoliseen valikoimaan uskoneille Sestoille.

Päivittäistavarakauppa on hallinnut Wihurissa, viime vuonna noin kahden kolmanneksen painolla koko konsernin 6,3 miljardin markan liikevaihdosta. Seston tuoma lisä nostaa wihurilaiset kisaan päivittäistavarakaupan kolmannesta tilasta Tradeka/Elannon ja Suomen Sparin kanssa. Kolmen koplan nahistelu pysyy vielä kaukana Keskon ja S-ryhmän leveitten selkien takana.

Stockmann lähtee - tavaratalojensa herkkuosastoja lukuun ottamatta - verisestä päivittäistavarakaupan kisasta 190 miljoonan markan myyntivoitto taskussa. Rahareikiä piisaa esimerkiksi tavaratalobisneksessä. Oulun miljonäärit odottavat jo kiihkeästi omaa Stockaansa ja Baltiassa ja Venäjälläkin riittää tekemistä.

Sähköiseen kauppaan Stockmann on kiirehtinyt hitaasti, mutta postimyyntiyhtiö Hobby Hallin elektroninen entré koittaa vihdoin ensi vuoden puolella. Verkkokaupasta Stockmann tahkoaa silti vielä pitkään kuluja, kuten kaikki muutkin.

Posti- ja tavaratalomyynti ovat alueita, joilla Stockmann on pärjännyt paremmin kuin kukaan muu Suomessa. Tällä perusteella keskittyminen on viisautta.

Tuoreimmat osastosta