1999015196 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Luottokorttikaupan kasvuvauhti jää vuosikymmenen hitaimmaksi

Julkaistu: 24.11.1999 0:00

Kotimaassa tehtyjen Visa-ostosten yhteisarvo kasvaa tänä vuonna enää kuusi prosenttia

Kaupan myynnin takkuaminen näkyy selvästi yksityishenkilöiden luottokorttien käytössä. Esimerkiksi Visa-korteilla kotimaassa tehtyjen korttiostosten yhteisarvo kasvaa tänä vuonna hitaammin kuin kertaakaan tällä vuosikymmenellä.

Luottokortteja menee edelleen hyvin kaupaksi, mutta niiden käyttö ei kasva hurjien vuosien tapaan. Suomen selvän markkinajohtajan, Luottokunnan, liikevaihdon kasvu kotimaassa on tänä vuonna kuutisen prosenttia, kun tällä vuosikymmenellä keskimääräinen vuosivauhti on ollut lähellä kymmentä.

-Ostovoiman suuntautumisessa on tapahtunut selvä rakennemuutos. Kotitaloudet maksavat nyt kännykkälaskuja ja tekevät pörssisijoituksia. Ruokaa ei voi paljon nykyistä enempää myydä ja esimerkiksi vaatekauppa kasvaa hitaasti, arvioi Luottokunnan toimitusjohtaja Keijo Tapiovaara muutosta.

Visojen määrä lähellä miljoonaa

Vähittäiskauppa on koko vuoden valitellut ennakoitua pienemmiksi jääneitä kasvulukujaan. Luottokorttikaupalle tärkeät päivittäistavara-, tavaratalo- ja erikoistavarakauppa ovat tänä vuonna olleet vain parin kolmen prosentin kasvuvauhdissa.

-Kortistumisen jatkuva lisääntyminen näkyy siinä, että korttikaupan kasvuvauhti on yleensä ollut kaksinkertainen kaupan kasvuun verrattuna. Niin on nytkin, toteaa Tapiovaara.

Pankkien ja kaupan omistama Luottokunta hallitsee ylivoimaisesti yksityishenkilöiden korttimarkkinoita Visa-kortillaan, joita on Suomessa jo lähes miljoona. Visalla tehdään tänä vuonna noin 50 miljoonaa ostoa, joiden arvo on 12,7 miljardia markkaa. Tästä kotimaassa tehtyjen ostosten arvo on reilut kymmenen miljardia.

Visan käyttö ulkomailla on jo pitkään kasvanut hieman nopeammin kuin käyttö kotimaassa, mutta edelleen ulkomailla tehtyjen ostosten arvo on noin viidennes suomalaisten Visa-laskusta. Kun kotimaan ja ulkomaan kasvut laitetaan yhteen, luottokorttiostosten yhteisarvo kasvaa tänä vuonna noin kahdeksan prosenttia.

Luottokorttien kilpailu kiristyy

Luottokunnalle kotimaan kaupan hidastunut kasvu ei tule yllätyksenä. Tapiovaara sanoo yrityksen viime vuonna arvioineen kasvun melko varovaisesti, joten tänä vuonna pysytään budjetissa.

-Uskon kaupan kasvun jatkuvan melko hitaana myös ensi vuonna. Sen sijaan meidän kannaltamme kasvua tuo varmasti se, että esimerkiksi Alko alkaa hyväksyä Visan ostovälineeksi, toteaa Tapiovaara.

Luottokunnan liikevaihtoon vaikuttaa jatkossa kiristynyt kilpailutilanne. Perinteisten Visan, Diners Clubin ja American Expressin lisäksi tarjolla on viime keväästä lähtien ollut pankkien markkinoima Master Card -kortti yksityisasiakkaille. Luottokunta markkinoi kortin yritysversiota, Business-Eurocardia.

Tapiovaaran arvion mukaan Master Cardeja on tällä hetkellä joitakin kymmeniä tuhansia, eivätkä ne toistaiseksi ole kovin suuri uhka Visalle. Myös muut luottokortit jäävät edelleen määrällisesti selvästi jälkeen Visasta.

-Kilpailu kiristyy, mutta mihinkään nopeisiin muutoksiin en usko, toteaa Tapiovaara, joka jää Luottokunnasta eläkkeelle vuodenvaihteessa.

Tuoreimmat osastosta