1999013578 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Stockmannin etumatka kesti pudotuksen

Julkaistu: 18.11.1999 0:00

Stockmann oli tämänvuotisessa Tähtiyritys-tutkimuksessa eniten kehuja viime vuodesta menettänyt yritys, mutta silti se säilyi toimialansa kiistattomana mielikuvajohtajana. Voisi sanoa, että Stockmannilla on hyvä imagopuskuri huonojenkin vuosien varalle.

Esimerkiksi Stockmannin laatutaso sai tänäkin vuonna lähes yhtä ylivoimaiset pisteet kuin viime vuonna. 68 prosenttia Stockmannia arvioineista kiitti sen laatua korkeaksi.

Stockmannin alamäelle mielikuvissa on yhtä luonnollinen selitys kuin useimmille muillekin yritysten mielikuvamuutoksille: kun tulos heikkenee, tulee vähemmän kehuja hyvästä kannattavuudesta. Samalla yleensä pisteet heikkenevät enemmän tai vähemmän muistakin arvioitavista hyveistä. Esimerkiksi arviot liikkeenjohdon taidoista seurailevat imagomittauksissa melko uskollisesti yrityksen oikeaa tuloskehitystä.

Mielikuvien riippuminen oikeasti tapahtuneista käänteistä osoittaa, että Taloussanomien lukijat ovat hyvin perillä siitä, mitä yrityksissä tapahtuu. Se osoittaa myös sen, että parasta imagotyötä yritykselle on hoitaa bisnekset hyvin. Rapakuntoisesta yrityksestä on vaikea tehdä tähteä ankarallakaan mielikuvamainonnalla.

Stockmannin lisäksi kaupan alan useimpien muidenkin yritysten yrityskuvavoimat heikkenivät.Poikkeuksen teki Ford, joka ainoana alan yhtiönä sai viimevuotista enemmän kiitosta hyvästä kannattavuudesta. Liikevaihtoaan ja markkinaosuuttaan autokaupassa kasvattaneen Suomen Fordin tulos paranikin alkuvuonna aavistuksen.

Pienikin parannus on noteerattava asia toimialalla, jolla kaikkien muiden listayhtiöiden tulokset laskevat enemmän tai vähemmän. Esimerkiksi Tamro antoi hiljattain tulosvaroituksen tämän vuoden tuloksestaan.

Viime vuonna kaupan alan yhteinen vahvuus oli vastaajien mielestä juuri vakaa kannattavuus. Tämän perusturvallisuuden järkytys ikävillä tulosuutisilla on nakertanut selvästi koko toimialan mielikuvaa.

Tuoreimmat osastosta