1999017012 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kauppiaat ovat tyytyväisiä kirjojen verkkomyyntiin

Julkaistu: 28.10.1999 0:00

Suomalaisen Kirjakaupan mukaantulo lisäsi muidenkin myyntiä

Kirjoja ostetaan innokkaasti internetistä, vakuuttavat verkkokirjakauppiaat. Alan uusin tulokas on Suomalainen Kirjakauppa. Se aloitti syyskuun puolivälissä, ja toimitusjohtaja Raimo Kurrin mukaan kirjoja on mennyt yllättävänkin hyvin.

-Neljässä viikossa myytiin puolella miljoonalla markalla, hän kertoo.

Suomalaisen kirjakaupan tulo markkinoille ei ole hiljentänyt muidenkaan nettikauppiaiden toimintaa. Sekä Akateemisen Kirjakaupan web-päällikkö Karin von Koskull että skandinaavisen Bokus.comin Suomen toimintojen johtaja Janne Valtonen kertovat, että myynti on vain kasvanut.

-Odotimme sormet syyhyten, että myynti nousisi, ja niin se tekikin, Valtonen toteaa. Hän pitää hyvänä, että kilpailu lisääntyy.

-Nyt kuluttaja pystyy vertailemaan, hän toteaa.

Bokus on tutkinut asiakkaidensa polkuja ja todennut, että ostajat vaeltavat verkkokirjakaupasta toiseen. Bokus tuli markkinoille viime syksynä ja Akateeminen keväällä. Valtosen mukaan Suomalainen kampanjoi Akateemista näkyvämmin, minkä takia sen tulo nosti myyntiäkin enemmän.

Ala kasvaa ensi vuonna

Vielä tänä vuonna Suomalainen Kirjakauppa ei odota voittoa nettimyynnistään. Ensi vuonna se aikoo laajentaa 100 000 kotimaisen nimikkeen valikoimaansa ulkomaisilla lehdillä ja lehtitilauksilla. Tällöin sen nimikkeistö nousee Kurrin mukaan puoleentoista miljoonaan. Bokuksen valikoimassa on nykyisin lähes kaksi miljoonaa ja Akateemisen valikoimassa noin 200 000 kirjaa.

-Valikoiman laajentamisesta tulee toki kuluja, mutta toivomme, että tulos kääntyisi plus-merkkiseksi vuoden kuluessa, toteaa Kurri.

Hänen mukaansa ensi vuoden myynnin odotetaan olevan kymmenen miljoonan markan luokkaa. Von Koskullin mukaan Akateeminen myy ainakin saman verran.

Tämän vuoden myynnistä von Koskull toteaa vain, että budjetoituun päästään. Bokus ennakoi myyntinsä kipuavan tänä vuonna 16 miljoonaan markkaan. Valtosen mukaan ensi vuoden tavoitteet ovat Suomessa vähintään yli 20 ellei yli 30 miljoonaakin markkaa.

Kirjoja myydään verkossa yli 40 miljoonalla

Valtonen arvioi, että kirjoja myydään verkossa tänä vuonna selvästi yli 40 miljoonalla markalla. Hänen mukaansa yhdysvaltalaisella Amazonilla on melkein yhtä suuri markkinaosuus Suomessa kuin Bokuksella. Akateemisen ja Suomalaisen lisäksi kakkua jakavat vielä kansainväliset Barnes & Noble ja Bertelsmann.

Kurri ja von Koskull vakuuttavat, että verkkokauppa ei syö perinteistä kirjakauppaa.

-Itse asiassa nettikauppa palvelee sitäkin. Asiakkaat käyvät katsomassa, onko meillä kirjaa, ja tulevat sitten ostamaan sen kaupasta, sanoo von Koskull.

Valtonen pitää selvänä, että verkkokauppa nakertaa perinteistä kirjamyyntiä. Samalla se hänen mielestään kuitenkin luo myös uusia markkinoita.

Suomalaisen Kirjakaupan emoyhtiö Rautakirja kuluu Sanoma-WSOY-konserniin, joka omistaa myös Taloussanomia kustantavan Startel Oy:n

Tuoreimmat osastosta