1999014307 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Maailman nettiykkösen voitto kolminkertaistui

Julkaistu: 22.10.1999 0:00

America Online sijoittaa 800 miljoonaa dollaria tietokonevalmistaja Gatewayhin

New York Maailman suurin internet-yhteyksien välittäjä America Online ja tietokonevalmistaja Gateway julkistivat keskiviikkoiltana sopimuksen, jolla AOL saa automaattisesti paikan Gatewayn pc-tietokoneiden näyttöruuduilta. Gatewayn koneita aletaan puolestaan markkinoida AOL:n verkkosivuilla, jotka tavoittavat noin 18 miljoonaa mahdollista asiakasta.

AOL sijoittaa seuraavien kahden vuoden aikana 800 miljoonaa dollaria Gatewayhin. Liikekumppani puolestaan sitoutui mainostamaan tietokoneitaan AOL:n verkkosivuilla 85 miljoonan dollarin arvosta. AOL:n panostuksesta Gatewayhin 180 miljoonaa dollaria maksetaan internet-operaattorin osakkeina. AOL:lla taas on jatkossa noin viiden prosentin osuus Gatewaysta.

Asiakkaan ei pakko käyttää AOL:ää

Kaupassa Gatewayn ylläpitämä Gateway.net-internet-operaattori ja sen 600 000 asiakasta siirtyvät AOL:n hoitoon.

Gatewayn tietokoneisiin esiasennettu AOL:n nettipalvelu ei sido Gatewayn asiakkaita käyttämään AOL:n palveluja vaan näiden täytyy yhä ilmoittautua AOL:n asiakkaiksi. Gateway saa erillisen palkkion jokaisesta AOL:n palvelujen tilaajaksi ilmoittautuneesta Gateway-käyttäjästä.

Tieto AOL:n liittoutumisesta Gatewayn kanssa paljastettiin samalla kun AOL julkisti tilivuotensa ensineljänneksen osavuosinumerot.

Palvelu- ja maksutuloa kasautuu mojovasti

AOL:n voitto yli kolminkertaistui 184 miljoonaan dollariin uuden tilivuoden aluksi. Osakekohtainen tulos ennen veroja hypähti 0,06-0,14 dollariin, mikä ylitti markkinoiden odotukset yhdellä sentillä.

AOL:n myynti vilkastui 47 prosenttia 1,5 miljardiin dollariin, ja potti tilaajamaksuista 38 prosenttia lähes miljardiin dollariin.

Analyytikot pitivät AOL:n tilaajapohjaisen myynnin kasvua merkittävänä jaksolla, jolloin monet sen kilpailijoista ovat laskeneet tilaajamaksujaan tai tarjoavat täysin ilmaisia internet-palveluja.

Mainospaikkojen myynti helpottunee

AOL:n tilaajien verkossa päivittäin viettämä aika kasvoi viime tilivuoden ensineljänneksen aikana 8 minuuttia 55 minuuttiin, mikä helpottaa operaattorin ilmoituspaikkojen markkinointia. Mainostoiminnan ja verkkokaupan tuottama liikevaihto tasan kaksinkertaistui 350 miljoonaan dollariin.

AOL:n palvelutilaajien määrä kasvoi vuosineljänneksen aikana 1,1 miljoonaa tilaajaa, mikä ylitti analyytikkojen odottaman 950 000 lisäyksen. AOL:lla oli syyskuun lopulla ympäri maailmaa yhteensä 18,7 miljoonaa asiakasta, minkä lisäksi yhtiöön kuuluvilla CompuServe ja CompuServe 2000 -operaattoreilla oli 2,2 miljoonaa tilaajaa.

Tuoreimmat osastosta