1999011815 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Merkki-imagosta mallin maineeseen

Julkaistu: 11.10.1999 19:28

Autonvalmistajien tämän vuosikymmenen loppupuoliskon villityksenä ovat olleet kivasti, näppärästi ja vähän nostalgisestikin muotoillut autot. Erilaisen ulkonäön ja irrotettavien penkkien lisäksi ne eivät ole tuoneet mitään erityisen uutta automarkkinoille, mutta moni niistä on vuorollaan saavuttanut sekä media- että myyntimenestystä.

Jo vuosikausia sitten kerrottiin, että Volkswagen aikoo rakentaa uuden Kuplan. Nyt kun se vihdoin on markkinoilla, sen menestystä siivittää vuosien odotus. Ennen Kuplaa nostalgia-aallosta ehti nauttia Tipparellua ja Rättisitikkaa erehdyttävästi muistuttava ranskalaiskolmikko: Renault Kangoo, Citroen Berlingo ja Peugeot Partner. Myös Ford heitti kehiin pyöreämuotoisen Kan.

Nyt lähes jokaisella autonvalmistajalla on hauska pikkuvekkuliauto, muuntautuva tila-auto, kaupunkimaasturi, perhefarmari ja jopa ihan tavallinen keskikokoinen-ja -hintainen menopeli.

Mark Guestin mukaan autonvalmistajilla on selvä pyrkimys erottaa merkki-imago ja malli-imago toisistaan. Valmistajat pyrkivät löytämään uusia asiakassegmenttejä. Merkki- ja malli-imagojen erottaminen on sikäli turvallista,että mahdollinen yhden mallin imagotahra ei niin helposti tartu saman merkin muihin malleihin.

-Muotoilukärjessä kulkeminen ei kuitenkaan välttämättä ole autonvalmistajalle mikään etu. Muoti- ja muotoiluvirtaukset tulevat nopeasti kopioiduiksi ja ensimmäinen valmistaja joutuu usein maksamaan muita korkkeampia tuotekehitys- ja markkinointikustannuksia, Guest sanoo.

Tuoreimmat osastosta