199904910 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Metsäyhtiö SCA:n Libero vie markkinoita Pampersilta

Julkaistu: 11.10.1999 16:34

Ruotsalaisvalmistajan vaipat

ovat Suomessa jo kirineet amerikkalaisjätin ohi

Ruotsalaisen metsäyhtiö SCA:n vaipat kahmivat markkinoita niin Suomessa kuin koko Pohjolassakin amerikkalaisjätti Procter & Gamblelta.

Liberon markkinaosuus Suomen vaippakaupassa nousi heinäkuussa 44 prosenttiin, kun Pampersin osuus puolestaan supistui 32:een. Viime vuoden kokonaistilanteessa yhtiöiden markkinaosuudet olivat tasoissa, mitä ennen SCA on vuosia yrittänyt kuroa yhtiöiden välistä eroa kiinni.

Kun mukaan lasketaan SCA:n Pirkka-vaipat, on yhtiöllä kaikkiaan 47 prosentin osuus Suomessa myytävistä vaipoista. SCA Hygienie Productsin toimitusjohtajan Birgit Gyllströmin mukaan näkyvissä ei ole syitä, miksi SCA:n kasvu markkinoilla katkeaisi.

SCA:n kamppailu pitkälti kahden kauppaa olleilla vaippamarkkinoilla on tuottanut tulosta myös Ruotsissa, missä Libero on nostanut markkinaosuutensa yli 55 prosentin Pampersin painuttua lähemmäksi 30 prosenttia. Osaa Liberon suosiosta Ruotsissa selittänee kotimaisuus sekä yleisemmin housuvaipan tuonti markkinoille.

-Nousukäyrä on määrätietoisen ja pitkäaikaisen panostuksen tulos sekä laadussa että kommunikaatiossa, toteaa SCA:n Gyllström Suomen tilanteesta.

Gyllströmin mukaan SCA pyrkii satsaamaan mainontaan yhtä paljon kuin kilpailijansa, mutta mainosbudjetin suuruutta hän ei halua kertoa. Lamavuosina panostukset mainontaan olivat kilpailijaa pienemmät ja myynti kärsi.

Suomalainen Delipap säilyttää asemansa

Markkinoiden ainoa suomalainen valmistaja Delipap Oy on Luxus Muumin -vaipoillaan pitänyt noin kymmenen prosentin osuutta markkinoista. Kun mukaan lasketaan osuuskauppojen Inex-Partnersien ja Sparin tuotemerkit, yhtiön tuotteilla on tällä hetkellä 17 prosentin siivu vaippamarkkinoista.

Runsaan sadan miljoonan markan liikevaihdolla toimivan Delipapin toimitusjohtaja Raimo Nuortie on tilanteeseen tyytyväinen, sillä kilpailu suuryritysten rinnalla on kovaa.

-Suurin ongelma on, miten keskusliikkeet hyväksyvät meidät. Olemme erittäin tyytyväisiä, että ensimmäisen kahdeksan kuukauden aikana olemme nostaneet yli 50 prosenttia myyntiä. Viime vuonna menetettyjä markkinoita on niin ikään saatu takaisin, toteaa Nuortie.

Halua hakea lisää pääomaa esimerkiksi listautumalla pörssiin Delipapilla ei Nuortien mukaan ole. Yhtiö vie tuotteitaan Ruotsin lisäksi esimerkiksi Baltiaan.

Tuoreimmat osastosta