1999012091 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Shampoomerkit kilpailevat kaupan hyllytilasta

Julkaistu: 1.9.1999 17:37

Shampoon ostopäätökset syntyvät vasta marketeis

sa

Shampoiden, muiden hiustenhoitotuotteiden ja henkilökohtaisen hygienian tuotteiden markkinat ovat Suomessa kypsät. Markkinataistelua käyvät ulkomaiset jätit, jotka kaikki ovat meillä voimakkaasti edustettuna.

Amerikkalaisen Alberto Culverin tytäryhtiö Cederroth on shampoomarkkinoiden kolmanneksi ja hoitoainemarkkinoiden toiseksi suurin peluri. Yhtiön Pohjoismaiden toimialajohtaja Robert Birks pitää kaupan hyllytilaa yhtenä tärkeimmistä mainosvälineistä.

-Shampoomerkin valinta tapahtuu kaupassa. Ostajat ovat harvoin uskollisia. He valitsevat kyllä mielellään tutun merkin, mutta sopivia vaihtoehtoja on runsaasti.

Valmistajien taistelu hyllytilasta käy koko ajan rankemmaksi. Moni kauppias osaa jo laskea markalleen, minkälaisen katteen hän miltäkin hyllyltä saa.

Halpamerkit menettävät hyllytilaa

Esimerkiksi halvimpien merkkien valikoimaa on jo karsittu. Jotta kauppa kävisi, edullista tavaraa pitää olla iso röykkiö, mutta hintavalintoja tekevät asiakkaat harvoin vaativat monia vaihtoehtoja.

-Usein kauppiaskin haluaa antaa enemmän tilaa sellaisille merkkituotteille, jotka nostavat sekä kaupan imagoa että katetta, Birks toteaa.

Pohjoismaissa kaupan omat merkit vievät vain vaatimattoman siivun hiustuotteiden markkinoista, mutta muualla Euroopassa ne kutistavat tuntuvasti ulkopuolisten valmistajien saamaa hyllytilaa. Esimerkiksi brittisupermarketketju Tescon oma merkkivalikoima kattaa koko skaalan halvoista perheshampoista erikoistuotteisiin.

-Pohjoismaissa kaupan merkit kilpailevat lähinnä hinnoilla, Birks sanoo.

Cederrothin myynniltään suurin merkki Suomessa on VO5. Edullisten tuotteiden markkinoilla yhtiö kaupittelee Erittäin Hienoa Suomalaista Shampoota.

Internetistä kauneusvinkkejä

Birks uskoo, että internet tuo merkittäviä muutoksia shampoomarkkinoille. Tunnetuimpien merkkien kotisivuille tulee tuotetietoa, hiustenhoitovinkkejä ja kysymyspalstoja.

-Naistenlehdethän rummuttavat vuodesta ja kuukaudesta toiseen hiusjuttuja. Kampaajilta kysellään paljon henkilökohtaisia neuvoja. Internet on jossakin siinä välissä. Viesti voi olla yksilöllinen, vaikka varsinainen henkilökohtainen kontakti puuttuukin, Birks kertoo.

Hän uskoo, että hyviä, yksilöllisiä vinkkejä saaneesta kuluttajasta tulee nykyistä merkkiuskollisempi.

Tuoreimmat osastosta