Kaksi kolmesta yrityksestä aikoo lisätä nettimainontaa

Julkaistu:

Tänään julkistettava Mainostajien liiton Internet-barometri
1999:

Kaksi kolmasosaa mainostajista aikoo lisätä internet-mainontaansa, ilmenee tänään julkistettavasta Mainostajien liiton jäsenistössä tehdyssä selvityksessä. Internet-barometri 1999:n mukaan etenkin palveluyritykset panostavat nettiin. Silti netin osuus yritysten mainosbudjetista on edelleen alle kaksi prosenttia.

Sen sijaan internet-mainonnan suunnitteluun ja omien sivustojen ylläpitoon käytetään yli kaksi kertaa enemmän kuin nettimainonnan mediakuluihin.

Viime vuonna yritykset panostivat barometrin mukaan keskimäärin 153 000 markkaa internetiin. Tänä vuonna panostus nousee keskimäärin 331 000 markkaan, josta www-sivut ja nettimainonta, kuten bannerit, vievät 235 000 markkaa ja nettimediakulut 96 000 markkaa.

Palveluyritysten keskimääräiset nettimediakulut ovat kaksi kertaa suuremmat kuin muilla toimialoilla.

Netti on myös vuorovaikutusta varten

Vaikka barometrin mukaan valtaosa yrityksistä käyttää omia kotisivujaan tiedotukseen ja markkinointiin, yhä useampi yritys on ymmärtänyt, että internet on ennen muuta vuorovaikutuskanava.

Kolme neljästä Mainostajien liiton jäsenyrityksestä ilmoitti, että niiden www-sivut vastaavat tavoitteitaan paljon tai melko paljon. Yli kolmannes ilmoitti myös nettimainontansa vastanneen sille asetettuja tavoitteita.

Vastaajista hieman yli kolmannes ilmoitti saavansa internetistä paljon tai melko paljon kilpailuetua.

Barometrin mukaan uusmediatoimistot ovat suunnitelleet yli puolet kyselyyn vastanneiden yritysten www-sivuista. Joka neljäs sivuista on yrityksen itsensä tekemä ja mainostoimisto on suunnitellut viidenneksen niistä.

Vain joka kymmenes yrityksistä päivittää sivunsa joka päivä. Viikoittain sivuista päivitetään 37 prosenttia ja kuukausittain puolet sivustoista.

Yhdeksällä kymmenestä on omat www-sivut

Mainostajien Liitto tutki jäsentensä internet-käyttöä ja aikeita jo viidennen kerran. Kyselyyn vastanneista 141:stä liiton jäsenyrityksestä 89 prosentilla oli omat www-sivut, kun vastaava luku viime vuonna oli 76 prosenttia.

Vastanneiden yritysten yhteenlasketut mainosbudjetit ovat noin 2,5 miljardia markkaa. Internet-panostus jää kuitenkin 43 miljoonaan markkaan. Vastaajista 33 prosenttia edusti kauppaa, 38 teollisuutta, 20 palveluyrityksiä ja 9 prosenttia monialayrityksiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    5. 5

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    6. 6

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    7. 7

      Venäjän pakastealtaisiin suomalaistäytettä: Apetit saa tuotteitaan paikallisiin Prismoihin

    8. 8

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    9. 9

      Venäjän talouskasvu hidastui odotetusti – kevään pyrähdys ei toistunut

    10. 10

      Helsingin pörssi laskussa tiistaina – Nokian kurssi lähellä viiden vuoden pohjalukemia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    3. 3

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    4. 4

      Ruotsissa saa suomalaisen keskipalkasta 2 200 euroa enemmän käteen – näin palkkoja verotetaan eri maissa

    5. 5

      Yli 13 000 suomalaista jää korvauksetta tuontiautojen verotuskiistassa – KKO ei myöntänyt valituslupaa

    6. 6

      Noin 1000 ihmistä omistaa 40 prosenttia kaikista bitcoineista – ”valaat” voivat romauttaa koko valuutan

    7. 7

      Työministeri Lindström myönsi: Aktiivimallissa kyse työttömien pakottamisesta

    8. 8

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    9. 9

      Suomen talous kasvaa, mutta ministeri Orpo haluaisi kiristää finanssi­politiikkaa – ”Pitäisi saada jotain säästöön”

    10. 10

      Caverionilta tulosvaroitus: käyttökate ei kaksinkertaistu, mutta kasvaa kuitenkin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    2. 2

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    3. 3

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    4. 4

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    5. 5

      Annu lähetti 127 työhakemusta – tyrmistyi rekrytoijien käytöksestä

    6. 6

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    7. 7

      23 000 asukkaan ruotsalaiskunta muuttaa pois kaivoksen alta – Sirkka kertoo: ”Heti Suomen puolelle, kun pääsemme eläkkeelle”

    8. 8

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    9. 9

      Perheyhtiö lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen 1000 euroa – tuhannen hengen työporukka riemuitsi: ”Meillä oli ilo rajaton”

    10. 10

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    11. Näytä lisää