1999015470 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalainen Maximus-votka sopii puolalaiseen makuun

Julkaistu: 26.8.1999 13:31

Menekki kasvoi alkuvuonna 30 prosenttia edellisvuoden alkuun ver

rattuna

Varsova Altia Groupin tytäryhtiön Primalcon tuotteista Puolassa vastaava Jukka Leskinen loistaa tyytyväisyyttä.

-Maximus-votkan menekki kasvoi vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana noin 30 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuosi sitten.

Jukka Leskinen vastaa Puolassa Primalcon tuotteiden tuotannosta ja logistiikasta, vaikka hänen työnantajansa on Finlandia Ballantines group-myyntiyhtiörypääseen kuuluva Finlandia Polska.

Vain parisen vuotta Puolan 40 miljoonan asukkaan markkinoilla ollut Maximus-votka on vallannut seitsemän prosentin osuuden eli toisen sijan paikallisessa premium-kategoriassa.

-Se on hyvä saavutus, sillä brandin rakentaminen vie yleensä vuosia, Leskinen myhäilee.

Jo useita vuosia Puolassa tarjolla ollut Smirnoff keikkuu ykköstilalla noin 15 prosentin markkinasiivullaan, mutta Maximuksen niskaan hengittää toinen paikallisesti valmistettava vodka, Eristoff.

Leskinen korostaa, että Maximus-vodkaa on mainostettu eritoten 20-30-vuotiaille nuorille, joilla on kaupunkilaisen elämänrytmi.

-Maximus on trendituote, joka eroaa selvästi perinteisistä puolalaisista väkevistä. Juuri sen tähden olemme edistäneet sen menekkiä monenlaisilla kampanjoilla.

Viime kesänä suomalaisvotkaa tehtiin tunnetuksi Art goes kapakka -illoissa Gdanskissa jyväskyläläisen taidemaalarin Bruno Maximuksen avustuksella. Syksyllä Maximus-votka herätti suurta huomiota, koska pullon mukana sai ilmaisen kondomin. Sen jälkeen janojuomaa on tarjoiltu jopa avaruusasuissa ja laservideoiden avulla.

Votka laimentaa kauhuskenaarioita

Tuorein villitys on Maximuksen kylkeen ripustettu puolikkaan kananmunan muotoinen anniskelulasi, jolla on helppo jakaa kutsuilla muille ryyppyjä.

-Maximus sopii erinomaisesti ensi vuosituhannen henkeen ja siksi votkalla on valoisa tulevaisuus Puolassa, Leskinen uskoo.

Logistikko Leskistä ei pelota edes se, että Puolassa on peräti 800 votkamerkkiä taistelemassa asiakkaiden makuhermoista.

-Puolaan myös tuleviksi vuosiksi ennustettu ripeä talouskasvu varmistaa, että votkan juojia riittää, hän puntaroi.

Toisaalta Puolassa, toisin kuin Venäjällä, juridiset ongelmat eivät ole hankaloittaneet Maximus-votkan myyntiä ja markkinointia.

Jukka Leskinen arvelee uuden vuosituhannen kiihkeän odotuksen lisäävän tuntuvasti alkoholin kulutusta kuluvan vuoden jälkipuoliskolla.

-Toisaalta monien puolalaisten mielissä muhii kauhuskenaarioita siitä, ettei mikään toimi vuonna 2000. Otamme ilmiön huomioon ja aiomme varastoida janoisille riittävästi Maximusta.

Tuoreimmat osastosta