1999018540 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Professori Jarmo Leppiniemi: YRITYSTEN PÖRSSITIEDOTTAMISESSA MARKKINOINNIN PIIRTEITÄ

Julkaistu: 20.8.1999 0:00

Pörssiyhtiöt viestivät aktiivisesti asioistaan pörssitiedotteiden kautta ja käyttävät samalla pörssin tarjoamaa kanavaa myös markkinoinnissa hyväkseen. Näin arvioi professori Jarmo Leppiniemi.

-Tiedotteissa on valtavasti mitäänsanomattomia tiedotteita. Lisäksi ne ovat valtaosin myönteisiä. Syntyy epäily, että vastaavan painoisia negatiivisia asioita tapahtuu, vaikka näitä tiedotteita on äärimmäisen vähän. Tämä viittaa markkinointiin eikä näytä tasapainoiselta.

Leppiniemen mielestä nykyiseen pörssiyhtiöiden tiedotuskäytäntöön on kuitenkin vaarallista puuttua. Jos runsasta tiedottamista rajoitettaisiin, voisi kertomatta jäädä jokin tarpeellinen viesti.

-Parempi kuin rajoittaa tiedottamista on luottaa tiedotusvälineisiin ja yleisöön.

Yksi merkittävä tekijä yritysten hakiessa listautumista pörssiin on ollut ilmainen tiedottaminen. Näin yritysten asioita noteerataan tiedotusvälineissä muuten kuin maksullisina ilmoituksina. Viime aikoina listautuneet yhtiöt ovatkin Leppiniemen mukaan tiedottaneet asioistaan ahkerasti.

Myös Arvopaperivälittäjien yhdistyksen toimitusjohtaja Markku Savikko toteaa, että jo pörssin alkutaipaleelta tiedottaminen on tarjonnut mahdollisuuden piilomarkkinointiin. Hän pitää kuitenkin pörssin välityksellä tapahtuvaa tiedotusta ammattitaitoisena.

-En koe, että markkinointia on, ja jos onkin, ei se minua ole lyönyt silmille.

´Kansainvälistä tasoa´

Savikon mukaan pörssitiedotusta valvotaan Suomessa hyvin. Tiedottamisen aktiviteetin kynnys on madaltunut puutteellisen tiedottamisen ja siitä langetettavien sanktioiden pelossa.

-Jos tiedotetaan herkästi, sen tulee ulottua sekä positiivisiin että negatiivisiin asioihin samalla mitalla. Laki on asiassa ympäripyöreä, Savikko opastaa.

Helsingin Pörssillä ei ole erityisiä ohjeita yritysten liikatiedottamisen varalle. Johtaja Mika Björklundin mukaan pakollinen pörssitiedottaminen on yrityksillä hyvin hallussa. Sen sijaan vapaaehtoinen tiedotus on pitkälti riippuvainen yrityskulttuurista.

-Jos tiedottaminen on kovin tempoilevaa ja tiedotteita kirjoitetaan yhtiöiden kannalta vähäpätöisistä asioista, markkinat rankaisevat siitä pitkässä juoksussa, toteaa Björklund.

-Suomalaisten pörssiyhtiöiden tiedotteiden taso ja tietosisältö on erittäin hyvä ja täyttää kaikki kansainväliset standardit, Björklund lisää.

Björklundin mukaan viime vuosina on kuitenkin yhä enemmän ajauduttu siihen, että markkinointiviestintä ja pörssitiedottaminen tukevat toisiaan ja menevät samoja latuja eteenpäin.

Tuoreimmat osastosta