199907310 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

LIIKEMATKUSTAJIEN PAKO PAINAA POHJOLAN LENTOJÄTTIÄ

SAS suunnittelee irtisanomisia ja rahtilentojen lisäystä

17.8.1999 0:00

Tukholma Skandinavian lentoyhtiö SAS lentää keskellä synkkiä pilviä. Yhtiön viime viikolla esittelemä puolivuotisraportti kertoi kahdella kolmanneksella kutistuneesta voitosta ja liiketuloksesta, joka on painunut viidennekseen edellisvuotisesta.

-Tämä raportti ei ole iloista luettavaa. Syitä voi etsiä sekä markkinoista että meistä itsestämme, allapäin esiintynyt konserninjohtaja Jan Stenberg sanoi keskiviikon tiedotustilaisuudessa.

Stenbergin mukaan heikko tulos selittyy lähinnä kilpailun kiristymisellä. Etenkin Euroopan taivaalla on yhä enemmän yrittäjiä, ja ruuhkautuneet markkinat painavat kaikkia lentoyhtiöitä.

SAS kärsii myös kilpailijoitaan korkeammista kustannuksista. Niitä Stenberg aikoo ryhtyä karsimaan muun muassa 27 000-päistä henkilökuntaa vähentämällä. Yhtiö käy parhaillaan myrskyisiä neuvotteluja ammattijärjestöjen kanssa, ja noin 7 000 työntekijää saattaa joutua lähtemään.

Liikematkustajat vaihtavat luokkaa

Lentoalaa seuraavat analyytikot pitävät liikematkustajien pakoa ja SAS:n hitaasti uudistuvaa organisaatiota kaikkein painavampina syinä yhtiön heikentyneelle menestykselle.

-SAS on jämähtänyt 80-luvulle, jolloin se aloitti voimakkaan satsauksensa business- matkustajiin. Se tarvitsee imagon kohotusta ja uutta ajattelua matkustajien luokituksessa, eräs norjalainen analyytikko sanoo.

SAS:n business-luokassa matkustavien osuus laski vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 3,5 prosenttia samalla kun kokonaismarkkinat kuitenkin kasvoivat. SAS panostaa perinteisesti liikematkustajiin enemmän kuin mikään muu eurooppalainen lentoyhtiö.

-On selvää, että muutokset ovat tarpeen. Liikematkustuksesta on taas luotava houkutteleva vaihtoehto asiakkaille esimerkiksi uusia sopimuksia solmimalla, Jan Stenberg sanoo.

American Expressin tuore tutkimus osoittaa, että 72 prosenttia Euroopan kaikista lentäen tehdyistä liikematkoista tapahtuu nykyään turistiluokassa, kun lukema vielä muutama vuosi sitten oli 50 prosenttia. Muutos on todennäköisesti tullut jäädäkseen.

SAS:stä on tullut Lufthansan syöttäjä

SAS on hakenut tuulta siipiensä alle yhteistyöstä Lufthansan ja Singapore Airlinesin kanssa. Stenberg suhtautuu Star Alliance -yhteistyön jatkumiseen suurella innolla, mutta analyytikot ovat skeptisiä.

-Tuntuu siltä, että tähän mennessä ainoastaan Lufthansa on hyötynyt liitosta. SAS:stä on tullut pelkkä syöttäjä Lufthansan lennoille, ja tämä on heikentänyt sen statusta, Den Danske Bankin lentoyhtiöitä seuraava analyytikko Lars Heindorff toteaa.

Konserninjohtaja uskoo kuitenkin allianssin voimaan ja viittaa Star-lentoyhtiöiden suunnitelmiin yhteisen rahtiyhtiön perustamisesta.

-Uskon, että meillä on paljon voitettavaa panostuksella rahtiliikenteeseen, hän sanoo.

Analyytikot kaipaavat kuitenkin lisää muutoksia.

-Eikö olisi aika yksityistää SAS kokonaan, kysyy eräs ruotsalainen analyytikko.

SAS on osittain Ruotsin, Norjan ja Tanskan valtioiden omistama. Ruotsin SAS:n suurin yksittäinen omistaja on Wallenbergien sijoitusyhtiö Investor.

Strateginen asema yhä ylivoimainen

-Vaikka SAS:llä on ongelmansa, on se yhä ylivoimainen Pohjolassa paitsi kokonsa, myös strategisen asemansa puolesta, Den Danske Bankin Lars Heindorff muistuttaa.

-SAS on onnistunut hyvin puolustaessaan kultaista kolmiotaan Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon välillä, hän sanoo.

Samalla SAS joutuu kuitenkin ponnistelemaan entistä enemmän kotimarkkinoidensa puolustamiseksi. Norjalainen Braathens vie markkinaosuuksia, ja myös Tukholman Arlandaan voimakkaasti panostanut Finnair suunnittelee sisämaan lentojen aloittamista Ruotsissa.

Skandinavian lentoyhtiö SASPohjolan suurin lentoyhtiö, jonka omistavat Ruotsin, Norjan ja Tanskan valtiot sekä joukko yksityisiä investoijia kussakin maassa Liikevaihto 1998: noin 27 miljardia markkaa, tulos verojen jälkeen 1,9 miljardia markkaa Puolivuotistulos 1999: noin 317 miljoonaa markkaa (1998: 970 miljoonaa markkaa) 27 000 työntekijää Listattu Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan pörsseissä Lähde: SAS

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?