19990738 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

SUOMALAISSEUROJEN FANITUOTEBISNES ON KAUKANA KANSAINVÄLISESTÄ TASOSTA

Julkaistu: 27.7.1999 0:00

Jääkiekkoseurojen oheistuotteiden myynti laskenut

Suomalaisten urheiluseurojen fanituotebisnes on pientä kansainväliseen tasoon verrattuna. Fanituotteita myyvät eniten jääkiekkoseurat. Tällä hetkellä fanituotteiden myynti on pienempää kuin vielä pari vuotta sitten. Jalkapalloseurat ovat vasta todenteolla aloittamassa bisnestä.

Jokereiden fanituotteiden myynti on toimitusjohtaja Matti Virmasen mukaan kutistunut viime vuosien yli kolmesta miljoonasta kahteen miljoonaan markkaan vuodessa. Kaupan on kaikkea hiirimatosta perinteisiin pelipaitoihin.

Myynnin osuus koko liikevaihdosta on pieni, sillä Jokereiden kokonaisliikevaihto vuosi sitten keväällä päättyneeltä tilikaudelta oli 103 miljoonaa markkaa.

TPS:llä myynnissä liikaa artikkeleita

Turun Palloseuran toimitusjohtaja Jyrki Santala kertoo, että seuran fanituotteiden myynti on parin miljoonan markan luokkaa vuodessa. Myynnin huippu koettiin pari, kolme vuotta sitten. TPS:llä on myynnissä 150 artikkelia, mikä Santalan mukaan on liian paljon. Näistä paidat, lippalakit ja viirit käyvät parhaiten kaupaksi. Suomessa seurojen tuotteita ostavat vain omat alueelliset kannattajat.

-NHL:llä bisnes on meihin verrattuna valtavaa. Suomalaiselle pikkupojalle ei ole juuri väliä, onko päässä Anaheimin vai San Josen lippalakki, samoja tuotteita myydään ympäri maailman, Santala selvittää.

Menestys määrää tavaran menekin

HIFK:n toimitusjohtaja Frank Moberg sanoo, että seuran tuotemyynnin on arvioitu nousevan 1,5 miljoonaan markkaan vuositasolla.

-Korkeimmillaan myynti oli kaksi vuotta sitten, kun ylsimme finaaliin, Moberg kertoo.

Pesäpallojoukkueillakin on fanituotteiden myyntiä, mutta myynti jää jopa suositulla Sotkamon Jymyllä alle 300 000 markan vuodessa.

Jalkapalloliigan toimitusjohtaja Mika Eskola uskoo, että jalkapalloseurojen fanituotteiden myynti tulee kasvamaan nopeasti ulkomaisten esikuvien mukaisesti.

-Esimerkiksi jalkapalloliiga avaa pian nettisivulleen oman tuotekaupan ja samaa suunnittelevat useat seuratkin.

-Suomessa on vasta nyt syntymässä tunnettuja tähtipelaajia joukkueisiin ja sitä myöten oheismyyntikin lähtemässä kasvuun, Eskola kertoo.

Toistaiseksi jalkapalloseurojen tuotemyynti on vaihdellut muutamasta tuhannesta useisiin kymmeniin tuhansiin markkoihin.

Tuoreimmat osastosta