HERRA HAMPURILAINEN

Julkaistu:

Heikki Salmelan pitkä tie nakkikioskinpitäjästä hampurilaismoguliksi
Hesburgerin tarina sai alkunsa kokkikoulusta, missä Kievarin Kirsti löysi elämänkumppanikseen Salmelan Heikin. Pariskunnan häitä ruvettiin järjestämään heti Kirstin vietyä Heikin ensimmäisen kerran näytille kotiinsa. Pian häiden jälkeen vuonna 1966 tuore aviopari perusti Kievarin grillin Naantalin linja-autoasemalle.

-Me olemme molemmat kovia tekemään töitä ja halusimme tehdä töitä itsellemme. Aluksi tehtiinkin niin huono vuokrasopimus, että saatiin raataa oikein kunnolla, Heikki Salmela, Hesburgerin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja muistelee.

Yrityksen alkupääoma oli 2300 markkaa, josta 1700 meni suoraan grillin kuukausivuokraan. Loput kuusi sataa markkaa käytettiin kahvikuppeihin.

-Lainaa ei uskallettu ottaa, vaan mieluummin lykättiin maksuja. Siihen aikaan se oli vielä mahdollista.

Naantalin grillivuodet olivat Salmeloiden yrittäjäopisto. Heikki ja Kirsti olivat yötä päivää töissä ja pojat kasvoivat grillin takapihalla yrittäjäperheen arkeen.

-Minä hoidin poikia öisin ja vaimo päivisin. Vahdinvaihto tapahtui kolmen-neljän aikaan iltapäivällä.

-Kun nakit loppuivat kioskista, pojat ja nakit lastattiin kotona autoon ja hurautettiin kioskille, Salmela kuvailee silloista arkea.

Naantalista Salmelat siirtyivät Turkuun, mistä he vuokrasivat Puutoringrillin. Nakkikauppa lähti heti alusta hyvin pyörimään.

Ajatus pikaruokaketjusta kypsyi armeija-aikana Hangossa, kun Salmela sai hoidettavakseen upseerikerhon keittiön. Perunoita kuoriessaan hän mietti, mikä ravintola-alalla olisi tehokasta ja tuottoisaa.

-Perinteinen ravintolabisnes on käsityöverstas, missä jokainen annos tehdään yksitellen. Se on kaukana tehokkaasta, eikä sellainen minua kiehtonut.

Ensimmäinen Hesburger perustettiin vuonna 1980 Turun Kristiinankadulle entisen urheiluliikkeen tiloihin. Puutorin grillin menestyksen jälkeen hampurilaisravintolan vaisu vastaanotto tuli Salmeloille yllätyksenä.

-Turkulaisille oli aikamoinen shokki, kun lyötiin paketti käteen, eivätkä he päässeet itse sanomaan, mitä väliin tulee. Monet olivat sitä mieltä, että katukeittiössä tehty hampurilainen on parempi. Meinasi masennus iskeä ja usko mennä.

Ensimmäiset puoli vuotta turkulaiset hyljeksivät kaupungin ainoata pikaruokaravintolaa, kunnes se täyttyi asiakkaista ja lähti menestymään.

Ravintolaketjun nimeksi tuli Hesburger omistajan lempinimen, Hessun, mukaan. Nimi keksittiin perhepiirissä, mutta Salmela halusi mainostoimiston kehittävän jotain iskevämpää.

-Mainostoimisto pisti kymmenen hengen mietintäriihen pystyyn. Joidenkin viikkojen kuluttua toimistosta ilmoitettiin, että nyt on valmista. Me menimme toimistolle, jossa kahvit oli fiksusti katettu ja esitelmäpaperit ojennuksessa pöydällä. Sitten ne juhlallisesti kertoivat keksineensä nimeksi Hesburger. Siitä ilosta tuli 150 000 markan lasku. Kyllä ihminen on pölö!

Hesburger-ketju laajeni ja menestyi, mutta Salmelat eivät ehtineet nauttia vaurastumisesta. Pyöritettyään ketjua kahdeksan vuotta Salmelat luopuivat siitä nousukauden huipulla vuonna 1988. Myyntipäätös syntyi yhdessä yössä, kun vastaan tuli totaalinen uupumus. Jatkajaksi löytyi seinäjokelainen Hemmingin perhe.

-Kun kuulin, että rahat ovat tilillä, huusin: Aah, eläköön! Ei enää ikinä.

-Yli 20 vuotta elämä oli ollut pelkkää työtä. Oli ihme, että selvisimme hengissä eikä tullut avioeroa. Se on täydellinen ihme, Salmela sanoo.

Salmelat ehtivät olla kolme vuotta vapaaherroina, kunnes palasivat takaisin yrittäjiksi 90-luvun alussa ostamalla myymänsä yrityksen takaisin. Sillä välin yritys oli ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin ja toiminta oli vaarassa kuihtua.

Hesburger-ravintoloita, Hesejä, on nyt yli 80. Osa ravintoloista kuuluu Salmeloille, osa toimii franchising-periaatteella. Koko Suomen kattavan ketjun lisäksi Hesburger on avannut muutaman ravintolan Saksaan ja Viroon. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 340 miljoonaa markkaa ja kuluvana vuonna sen arvioidaan yltävän 400 miljoonaan.

Liikevaihdon kasvu tulee pääasiallisesti uusista toimipisteistä ja Salmela arvioi todellisen myynnin kasvun olevan lähempänä viittä prosenttia. Tuloksen odotetaan kuitenkin kasvavan viimevuotisesta.

Uusia ravintoloita avataan tasaisena virtana ja vielä tämän vuoden sisällä Hesburgerilla on enemmän toimipisteitä kuin sen kilpailijoilla. Keväällä solmittu yhteistyösopimus SOK:n kanssa lisää Hesen toimipisteitä. Alueosuuskaupat voivat nyt perustaa myymälöidensä yhteyteen Hesburgereitä.

Vaikka Hese hengittää niskaan, on McDonald´s yhä suurin ketju Suomessa. Tällä hetkellä McDonald´s myy noin puolet kaikista hampurilaisista, kun yli neljäs syöty hampurilainen on Hesburgerista.

Salmelan mukaan kaikilla kolmella ketjulla eli Hesburgerilla, McDonald´silla ja Keskon Carrollsilla menee kohtalaisen hyvin. Kolme suurta ovat löytäneet myös oman asiakaskuntansa. Siinä missä Hese ja Mäkkäri ovat perheravintoloita, Carrolls houkuttelee rajulla mainonnallaan teinejä. Lähinnä pienemmillä paikkakunnilla toimivaa Rolls-ketjua Salmela ei laske varteenotettavaksi kilpailijaksi.

Kilpailu voi Suomen pikaruokamarkkinoillakin olla aika ajoin kovaa. Ennen säännöllisti yhteyttä pitäneet Salmela ja Suomen McDonald`sin toimitusjohtaja Kim Hanslin eivät ole olleet puheväleissä ruishampurilaissodan jälkeen.

McDonald`s uhkasi oikeustoimilla Hesen lanseerattua oman ruishampurilaisensa. Salmelan mukaan Hesburger oli jo pidemmän aikaan miettinyt grillikioskeissa myynnissä olevan ruishampurilaisensa lanseerausta ravintoloihin. McDonald´s ennätti kuitenkin aloittaa markkinointikampanjansa ensin.

-Kuultuaan meidän tuotteestamme Hanslin soitti minulle ja kehotti tuhoamaan kaikki ruishampurilaiset ja viemään ne kaatopaikalle. Hänen mielestään me loukkasimme heidän patenttiaan, Salmela toteaa.

-Vain amerikkalainen on niin pölö, että yrittää patentoida suomalaisen kansallisruuan, ruisleivän. Se on ihan sama kuin me olisimme yrittäneet patentoida perunamuusin.

McDonald´s oli saanut ruishampurilaisille pikkupatentin eli hyödyllisyysmallisuojan, jonka turvin se yritti estää kilpailijoitaan myymästä rukiista pikaruokaa. Hesburger kuitenkin valitti suojasta, ja Patentti- ja rekisterihallitus kumosi sen viime keväänä sillä perusteella, että suomalaiset ruokaoppaat tunsivat ruishampurilaisen vuosia ennen amerikkalaisen pikaruokajätin keksintöä.

Myös pikaruoka-alalla tuotekehittely on liiketoiminnan elinehto ja vain uusilla tuotteilla saadaan uusia asiakkaita. Hesburgerilla on esimerkiksi tällä hetkellä koemarkkinoinnissa uuniperuna kahdella erilaisella chilikastikkeella. Kohderyhmänä ovat makutottumuksiltaan kypsemmät kuluttajat.

Salmela kuvailee itseään ikuiseksi laihduttajaksi, joten hän on myös aktiivisesti mukana kehittämässä kevyempiä vaihtoehtoja, kuten salaatteja ja kevytmajoneesikastikkeita.

Mutta mitä muuta Hesburgerin tulevaisuuteen kuuluu kuin uusia tuotteita. Onko yritys laajenemassa ulkomaille tai listautumassa pörssiin?

-Jos me haluttaisiin riski jakaa tässä kuviossa, niin se olisi ehdottomasti listautumisen kautta. Vielä ei ole se ajankohta, Salmela pohtii.

Samalla hän vahvistaa, ettei Hesburger todellakaan ole myynnissä.

Uusista ulkomaanvalloituksista Salmela paljastaa sen verran, että Ruotsin markkinoita tutkitaan. Sinne kuitenkin lähdetään ainoastaan hyvän yhteistyökumppanin kanssa, mitä voidaan pitää opetuksena Saksan markkinoilta.

Salmelalla on myös mietintäasteella uuden ravintola-konseptin kehittäminen. Uusi ketju olisi amerikkalaistyyppinen perheravintola, jossa voitaisiin hyödyntää osaamista pikaruoka-alalta.

Heikki Salmela nauttii nyt elämästä täysin rinnoin. Vastuuta yrityksessä on jaettu pojille, Karille ja Markolle, ja hommat pyörivät ilman isän jatkuvaa läsnäoloa. Hallituksen puheenjohtaja tekee töitä sen verran, kun tuntuu hyvältä.

Talvisin Salmelat lomailevat säännöllisesti etelän lämmössä ja kesällä veneillään tai mökkeillään.

-Kyllä elämä voi olla välillä ihan mukavaakin, Salmela myhäilee komean 42-jalkaisen huviveneensä kannella.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinkiläisnaisen Visa-kortin käyttö loppui tylyyn viestiin – syypää löytyy pankkien ulkopuolelta

    2. 2

      Köysirata Tampereen keskustasta Särkänniemeen? Hurja idea nytkähti eteenpäin

    3. 3

      Huippumerkki Burberry polttaa yli 30 miljoonan euron edestä vaatteita joka vuosi – ei halua myydä niitä alennuksella

    4. 4

      Telia ostaa MTV:n – kaupassa mukana Cmore ja Ruotsin TV4

    5. 5

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    6. 6

      Tutkimus: Täällä ovat asuntosijoittamisen parhaat apajat – pääkaupungilla ei asiaa kärkiviisikkoon

    7. 7

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    8. 8

      Stora Enso paransi tulostaan reippaasti – kiristynyt puutilanne ei pilannut kasvua

    9. 9

      ABB:n tilausmäärä löi odotukset

    10. 10

      Tällaiseksi suomalainen köyhyys on muuttunut – Hursti: Avuntarvitsijoiden määrä kymmenkertaistui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläisnaisen Visa-kortin käyttö loppui tylyyn viestiin – syypää löytyy pankkien ulkopuolelta

    2. 2

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    3. 3

      Telia ostaa MTV:n – kaupassa mukana Cmore ja Ruotsin TV4

    4. 4

      Tällaiseksi suomalainen köyhyys on muuttunut – Hursti: Avuntarvitsijoiden määrä kymmenkertaistui

    5. 5

      Näyttävätkö pihapuusi tältä? Ota heti yhteys Eviraan – tuhoisan kasvitaudin pelätään leviävän Suomeen

    6. 6

      Huippumerkki Burberry polttaa yli 30 miljoonan euron edestä vaatteita joka vuosi – ei halua myydä niitä alennuksella

    7. 7

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    8. 8

      Tutkimus: Täällä ovat asuntosijoittamisen parhaat apajat – pääkaupungilla ei asiaa kärkiviisikkoon

    9. 9

      Cargotecin osakekohtainen tulos romahti 95 prosenttia

    10. 10

      Video: Tutkija teki ajatuksilla ohjattavan elokuvan – sisältää miljardeja erilaisia juonivaihtoehtoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin helle näkyy kaupoissa, tuuletin ei ole enää isoin hitti – Powerin myyntipäällikkö kertoo uudesta trendistä: ”Moni ajattelee asiaa siltä kantilta”

    2. 2

      Helsinkiläisnaisen Visa-kortin käyttö loppui tylyyn viestiin – syypää löytyy pankkien ulkopuolelta

    3. 3

      Kuolinpesän myymä talo oli valtava katastrofi – Oikeus purki kaupan, 90 000 euron kulut perillisille

    4. 4

      Kokousvieraat hehkuttivat suomalaisia mansikoita ja herneitä – kesätyöntekijä Emman nopea toiminta ratkaisi kaiken

    5. 5

      Valtava koneisto vyöryy Suomeen: Katso tästä hurjat luvut Trumpin ja Putinin tapaamisen takana

    6. 6

      Helle muuttaa riisipiirakan bakteeripommiksi – Lista: Nämä ruokatavarat pilaantuvat nopeimmin

    7. 7

      Näistä koostuu Helsingin huippukokouksen miljoonalasku – ”Hyvä panos-tuotos-suhde”

    8. 8

      Löytyikö ullakolta romu vai keräilyhitti? Klassikkolamppu 130 000 euroa, Muumi-lelu 500 dollaria

    9. 9

      Näyttävätkö pihapuusi tältä? Ota heti yhteys Eviraan – tuhoisan kasvitaudin pelätään leviävän Suomeen

    10. 10

      Kuluttajaliitto tympääntyi: Jatkuville alennusmyynneille on tultava loppu – ”Meneillään on kissa-hiiri -leikki”

    11. Näytä lisää