SUOMALAISET EIVÄT MENESTYNEET CANNESIN MAINOSKILPAILUSSA

Julkaistu:

´Viimeistely ja sykähdyttävä kokemus puuttui suomalaistöistä´
Cannes Sähköisen mainonnan tulevaisuus on kuuma aihe vuosisadan viimeisissä Cannesin kansainvälisissä mainoselokuvakilpailuissa. Pallo heitetään nyt mainostajille: laatua voi tehdä vain kunnon panoksilla.

Maailman suurimmat mainoselokuvakilpailut pidettiin tällä viikolla Cannesissa 46. kerran. Tuomariston tiukka urakka Välimeren helteessä päättyy lauantaina, jolloin julistetaan voittaja 4 757:n kilpailuun lähetetyn työn joukosta. Tv-mainonnan lisäksi kilpailevat myös painetun mainonnan ilmoitukset ja julisteet, joita oli yhteensä 7 332, sekä 592 työtä 30 maasta sähköisen mainonnan Cyber-sarjassa.

Ensimmäistä kertaa valittiin Cannesissa vuoden mediahenkilö, joka on tunnustus kansainvälisesti menestyneelle mediayrittäjälle ja visionäärille. Se annettiin italialaiselle mediakeisarille Silvio Berlusconille. Vuoden mainostajaksi valittiin Virgin.

Yksikään Suomesta lähetyistä 79 printtityöstä ei menestynyt kisassa. Myöskään Cyber-sarjasta ei palkintoja kotiin kanneta. Cyber koostuu internet-sivuista ja sähköisestä mainonnasta. Suomesta kilpaili seitsemän työtä, joista neljä oli verkkosivuja ja kolme sähköistä mainosta.

Viimeistelyn puute vaivaa suomalaisten töitä

Tuomaristossa istunut Antti Romppainen Grey Interactivesta sanoi, että töiden taso on yleisesti noussut viime vuodesta pitkälti teknisen osaamisen kehityksen kautta. Suomalaisten töiden huono menestykseen on Romppaisesta syynä viimeistelyn puute.

-Niistä puuttui sykähdyttävä kokemus ja ´final touch´. Suomesta olisi löytynyt töitä, jotka olisivat menestyneet täällä. Harmittavaa, että suomalaiset mainostoimistot ja mainostajat puuttuivat. Me olemme parempia kuin luulemme - turha ujous pitää unohtaa! Romppainen kannustaa.

Trendit tulevat Cannesista

-Cannesilla on vastuu muuttaa mainonnan trendejä, joten voittajalla on tärkeä rooli edelläkävijänä ja standardien asettajana tuleville töille. Nyt kaivataan tuoreita, uusia ideoita, jotka kertovat asiakkaan arvoista sekä erottuvaa mainontaa, joka ylittää luovuuden rajat. Pelkkä julkeus, seksi tai shokeeraus eri riitä, tuomariston puheenjohtaja Keith Reinhard painotti.

-Diesel aloitti huumoritrendin pari vuotta sitten. Symbolien ja semiotiikan merkitys yhä kasvaa. Internetin yleistyessä kaivataan kansainvälisiä kampanjoita, joilla puhutellaan yli kulttuurirajojen. Multikansalliset amerikkalaiset mainokset kertovat tästä suuntauksesta, Reinhard vahvisti.

Suomea tuomaristossa edustaa Ammirati Puris Lintaksen toimitusjohtaja Satu Lindroos, jonka mukaan kilpailun tasossa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Viime vuonna valtaosan palkinnoista kerännyttä USA:a edustaa taas yli 1 000 työtä, joten volyymin kautta sieltä nousee väkisinkin ylivertaisia töitä.

-Valitettavasti näyttää siltä, että mainonta tasapäistyy. Hyvä esimerkki on Japani, jonka ihastuttava oma tyyli on muuttumassa länsimaisen mainonnan näköiseksi, Lindroos toteaa.

Kilpailuun osallistuu Suomesta 16 mainostoimistoa ja 5 tuotantoyhtiötä, joilla on yhteensä 79 työtä. Määrä on pienentynyt viime vuodesta, mikä kertoo Lindroosin mukaan oikeasta suunnasta - terveestä itsekritiikistä.

-Suomalaiset mainokset ovat tänä vuonna ihan hyvää katseltavaa, eikä niiden taso ole enää muita alhaisempi, Lindroos uskoo.

Näkymätön teknologia

Sähköisen mainonnan sarjasta nousi todellinen helmi: IBM:n kampanja internet-teknologiasta. Sen toteuttajana oli Ogilvy Interactive Worldwide New Yorkista, joka keräsi valtaosan palkinnoista.

-Voittanut kampanja erottui selvästi muista. Se on elämys, jossa teknologiasta on onnistuttu tekemään näkymätöntä. Työ houkuttelee IBM:n sivuille, tuomariston puheenjohtaja Loic Le Meur sanoi.

Ami Hasan Hasan & partnerista totesi mainoselokuvien Lions Daily -lehdessä, että monilla asiakkailla on jo mainosbudjetit internetiä varten, sillä internet on uuden talouden työkalu.

Tuomaristo korosti, että internetissä on löydettävä oikea konsepti, jolla tuetaan liiketoimintaa ja kauppaa. Teknologia vain väline, jonka tulisi olla näkymätöntä. Jo vuodessa on tapahtunut sofistikoitunut muutos, sillä tekijät osaavat nerokkaammin käyttää teknologioita ja yhdistää mainontaa sähköiseen kauppaan.

Parhaasta webbisivusta Grand Prixin sai saksalainen toimistokalustevalmistaja USM U. Schaerer Soehne.

-IBM:n elämykselliset mainokset ovat viesti uusmediateollisuudelle. Ne nostavat alan standardeja ja asettavat ne uudelle tasolle. Tosin voittoon vaadittiin myös paljon työtä ja kaksi tiimiä. Se on viesti mainostajille: jos verkossa aikoo pärjätä, on panoksia kasvatettava, Romppainen vahvisti.

Printtivoittaja oli Nipples Sony PlayStation Lontoo TWBA. Juryn puheenjohtaja Keith Reinhard totesi, että työ kommunikoi oikein kohderyhmänsä kanssa ja yhdistää tuotteet älykkäästi siihen. Se myös käyttää oikein Sonyn symboleja. Unisex ja nuorekkuus näkyy.

-Tuore uusi ja puhuttelee asiakkaan arvoilla. Lisää töitä, jotka rikkovat rytmin!

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    2. 2

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Metso tulos heikkeni yllättäen – tilauksissa selvä kasvu

    5. 5

      Trainers’ House antoi tulosvaroituksen

    6. 6

      Ericssonin bruttomarginaali hiukan odotettua parempi – näkee rohkaisevia merkkejä

    7. 7

      DNA petrasi tulostaan – liittymäkohtainen liikevaihto kasvoi

    8. 8

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    9. 9

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    10. 10

      Metsäteollisuus: Neuvotteluja Paperiliiton kanssa jatketaan perjantaina

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    2. 2

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    3. 3

      42 000 euron sakot saanut Ilpo Kokkila: ”Suomalainen sakotussysteemi on räikein esimerkki aikansa eläneestä maailmasta”

    4. 4

      Pankkien konttoreista käydään nostamassa jopa alle 20 euron summia – voi kannattaa

    5. 5

      Mikko Kuitunen halusi perustaa firman, jonne ei potuta mennä töihin – ”Suomessa esiintyy liikaa vääränlaista vallanhimoa”

    6. 6

      Ilpo Kokkila: Hyvän johtajan iso palkka on kaikkien etu

    7. 7

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    8. 8

      Kokkilan kesätyö vastaavana mestarina päättyi onnettomuuteen – ”Meillä ei ollut niin vaikeasta työstä minkäänlaista kokemusta”

    9. 9

      Kirsti Paakkanen täsmentää: Testamenttia ei ole tehty – ”Saa kai minulla unelmia olla”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Mies maksoi 75,50 euron laskua käteisellä pankissa ja yllättyi – pankin mukaan tasarahalla ei kannata maksaa

    2. 2

      Ex-johtaja tienasi 180 000 euroa vuodessa: kutsuttiin palkattomaan työkokeiluun – "Ehdotetaan jotain kärrypojan hommia"

    3. 3

      Olli Turusella, 33, on yli 30 sijoitusasuntoa ja velkaa yli miljoona euroa

    4. 4

      Ala käy kuumana ja tekijöille tarvetta: keskiansiot yli 4100 e/kk – pääsy­vaatimuksena yksi koe

    5. 5

      Työpaikan ”pakkohaku” kostautui Kirsille, 41 – unelmatöihin ei ollut enää asiaa

    6. 6

      Asunto odottaa ostajaa jopa kaksi vuotta – katso, miten pitkään asuntoa myydään eri paikkakunnilla

    7. 7

      Uutuuskirja: Kirsti Paakkasen omaisuus Suomen lapsille – ”Suomi on palvellut minua hienosti”

    8. 8

      Joukko lääkäreitä ei uskalla paljastaa sivutyötään – poikii jopa vihapostia

    9. 9

      Sairauslomalisä, tunturityölisä, tunnelilisä – saatko sinäkin erikoisia palkanlisiä?

    10. 10

      180 000 € vuodessa tienannut työtön ex-johtaja suivaantui te-toimiston ehdotuksesta – lukijat muistuttavat tasa-arvosta

    11. Näytä lisää