199908146 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

MARKKINATUTKIMUS ITÄÄ NETISSÄ

Julkaistu: 9.6.1999 0:00

Internetissä tehtyjen markkinatutkimusten osuus viime vuoden koko 300 miljoonan markan tutkimuspotista jäi arviolta vajaaseen prosenttiin. Tänä vuonna uuden välineen käyttö itää jo terhakkaasti.

Suuret markkinatutkimustalot MDC Gallup ja Taloustutkimus saivat omat nettitutkimusyksikkönsä järjestykseen vuoden alussa. Uusia yrityksiä on tulossa apajille. Jotkut tulokkaista ovat onnistuneet herättämään luottamusta rahoittajissakin.

Kauppatieteiden ylioppilaan Jussi Sehmin ja hänen Hannu-veljensä (tekniikan ylioppilas) yritys InterQuest Oy sai viime kuussa taustatuekseen puolen tusinaa venture capital -sijoittajaa. Joukkoon kuuluu muun muassa matkailualalta tutun Kari Österlundin Karisma Invest.

Vuonna 1997 perustetun InterQuestin toiminta alkoi viime syksynä. Yhtiö tekee markkinatutkimusta vain internetissä, ja tällä liikeidealla se uskoo olevansa ainoa laatuaan Suomessa. Yhtiö tavoittelee tänä vuonna 1,5 miljoonan markan liikevaihtoa.

Netti tutkii nettiä

Valtaosa InterQuestin tekemistä tutkimuksista liittyy tavalla tai toisella internetiin. InterQuest on kartoittanut asiakkailleen näiden nettisivujen käyttäjäprofiileja, selvittänyt mielipiteitä nettisivustoita tai sivuilla tarjotuista palveluista ja mitannut nettiliittymien markkinaosuuksia. Asiakkaina ovat olleet esimerkiksi Sonera, Telia Finland, Alma Median nettirekrytointipalvelu Jobline ja Helsingin opetusvirasto.

-Tyypillistä asiakkaillemme on, että ne käyttävät nettiä liiketoiminnassaan, Jussi Sehm luonnehtii.

Taloustutkimuksen internet-liiketoimintaryhmää johtava tutkimuspäällikkö Kari Roose puolestaan arvioi asiakkaittensa olevan pääosin suuryrityksiä, joilla on laaja asiakaskunta. Joukossa on esimerkiksi perinteisiä medioita, liikenneyhtiöitä ja vakuutusalan yrityksiä.

Taloustutkimuksella on kolme netissä toteutettavaa tutkimusta. Internet-paneeli ja sähköposti-informoidut www-kyselyt ovat olleet käytössä vuodesta 1997. Paneelia yritykset ovat käyttäneet nettipalvelujensa tai mainontansa - muun kuin nettimainonnan - testaukseen. Informoitujen kyselyjen tyypillisiä aiheita ovat henkilöstö- ja asiakastyytyväisyystutkimukset. Viime vuoden uutuus oli satunnaisotokseen perustuva www-palvelun käyttäjätutkimus.

Kaikki suomalaiset eivät vielä kuulu nettikansaan

Vaikka kaksi miljoonaa suomalaista on joskus käyttänyt nettiä, ei uudesta välineestä vielä ole Kari Roosen mukaan kaiken kansan tuntojen tulkiksi.

Sehmin veljekset uskovat vankasti internetissä tehtävän markkinatutkimuksen kasvuun.

-Nettitutkimus mahdollistaa muun muassa tutkimustulosten reaaliaikaisen seurannan, Jussi Sehm huomauttaa.

InterQuestin tavoitteena on kansainvälistyminen Suomen pieniä markkinoita paremmille apajille. Sellaisia on tarjolla jo aivan naapurissa. Ruotsalaiset yritykset ja julkishallinto ostivat markkinatutkimuksia viime vuonna liki miljardilla markalla.

Tuoreimmat osastosta