199904980 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

TIVOLIN TULOS NOUSUUN KONFERENSSEILLA JA KONSERTEILLA

Julkaistu: 25.5.1999 0:00

Huvipuisto Tivoli on aloittanut 156. kesäkautensa toiveikkain mielin. Kuluvan tilikauden tuloksesta odotetaan parempaa kuin vuosiin.

Puistoa pyörittävä Tivoli A/S on panostanut kymmeniä miljoonia pidennettyihin aukioloaikoihin, konsertteihin, uusiin ravintoloihin ja laitteisiin, ja uudistusten uskotaan tuottavan positiivista tulosta tänä kesänä. Suunnanmuutoksesta saatiin vihiä jo viime tilikaudella 1997-1998, jolloin vuosia raskaita tappiota tehneen yhtiön tulos ylsi noin miljoona markkaa plussan puolelle.

-Viime kauden tuloksesta olisi tullut vielä parempi, mutta kevään suurlakko, joka sulki puiston yli viikoksi, heikensi sitä. Myös koleus ja runsaat sateet rokottivat kävijämääriä, Tivoli A/S:n tiedottaja Lene Brock selvittää.

Kööpenhaminalaispuistossa vieraili viime kesäkaudella 2,8 miljoonaa ihmistä: viisi prosenttia vähemmän kuin edellisenä kesänä. Vieraat kuitenkin kuluttivat keskimäärin 10 prosenttia enemmän rahaa puistossa kuin aikaisempina vuosina.

Oheistarjontaan panostetaan paljon

Tämän kesän Tivoli-uutuuksiin kuuluu Kultainen torni (Det gyldne Tårn), joka tarjoaa huimapäisille pudotuksen 58 metrin korkeudesta 65 kilometrin tuntivauhdilla. Vastaava vekotin nosti viime kesänä Tukholman Gröna Lundin kävijämääriä selvästi.

Enemmän kuin itse laitteisiin Tivoli kuitenkin panostaa oheistarjontaansa: ravintoloihin, musiikki-, tanssi- ja teatteriesityksiin sekä erilaisiin kokous- ja konferenssipalveluihin. Se haluaa olla paljon enemmän kuin perinteinen huvipuisto.

-Olemme saaneet yhä enemmän yritysasiakkaita, jotka haluavat kokouksen jälkeen tarjota vierailleen elämysrikkaan illan esimerkiksi ruokailun, teatterin ja ilotulituksen merkeissä, Lene Brock sanoo.

Euroopan vanhimpiin huvipuistoihin kuuluva, vuonna 1848 perustettu Tivoli, erottuu jo nyt monista muista puistoista. Sen tunnusmerkkejä ovat alkuperäiset, koristeelliset puistonpenkit sekä 110 000 värikästä lamppua ja lyhtyä.

Tivoli-konseptia viedään ulkomaille

Kööpenhaminan pörssissä listattu ja noin 460 markan liikevaihdolla pyörivä Tivoli A/S aikoo viedä tunnettua tanskalaiskonseptia myös ulkomaille, ja suunnittelee huvipuiston rakentamista muun muassa Berliiniin ja New Yorkiin. Pääkallonpaikka pysyy kuitenkin Kööpenhaminassa.

-Suhtaudumme suurella optimismilla tulevaisuuteen. Ison-Beltin silta tuo Tivolin lähemmäksi muitakin tanskalaisia kuin pääkaupungin asukkaita. Ensi kesänä valmistuva Juutinrauman silta avaa meille taas aivan uusia mahdollisuuksia, Lene Brock toteaa.

Tivoli, H.C. Andersens Boulevard 22.

Avoinna 26.9. saakka su-to kello 11-24, pe-la kello 11-01.

Kokous- ja konferenssitilaukset +45 33 75 02 47.

Tuoreimmat osastosta