1999015673 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

MAAILMA PAKOTTAA TEOLLISUUDEN KEHITTÄMÄÄN VAIHTOEHTOJA

6.5.1999 0:00

Vaikka sähköautot eivät mene kaupaksi, autoteollisuus jatkaa niiden kehittämistä. Sen on tavallaan pakko: Kioton ilmastosopimus pistää kaikki rajoittamaan hiilidioksidipäästöjä samaan aikaan kun autoteollisuus itse haaveilee ylituotannon kauppaamisesta valtaville Kiinan-markkinoille.

Sähköauto ei ratkaise maailmanlaajuisia ympäristöongelmia, koska melkein kaikki sähköntuottotavat aiheuttavat jonkinlaisia päästöjä. Kaupunkien keskustojen saastepilviä bensa-autojen vaihtaminen sähköajokkeihin kyllä ohentaisi.

Myös öljyvarantojen rajallisuus saa autoteollisuuden tutkimaan sähköautoja. Mustaa kultaa ei riitä loputtomiin ainakaan nykyisin hinnoin.

-Ellei uusia energianlähteitä keksitä, autoilusta tulee ennen pitkää vain rikkaiden huvia. Auto- ja öljy-yhtiöille sähköautojen kehittely on pitkän aikavälin liiketoimintaa, sanoo Elcatin projektipäällikkö ja Suomen sähköautoyhdistyksen puheenjohtaja Arto Haakana.

Lähes jokainen itseään kunnioittava autoyhtiö panostaakin tavalla tai toisella öljynjälkeiseen aikaan. Esimerkiksi amerikkalainen Ford kehittelee sähköautoja Yhdysvaltojen lisäksi Norjassa. Yhtiön 51-prosenttisesti omistama norjalainen Pivco aikoo tänä vuonna valmistaa 500 kaksipaikkaista Think-sähköautoa.

Polttokennoauto nielee vetyä

Riippuvuuden öljystä lopettaisi sähköauton lisäksi vedystä energiansa saava polttokennoauto. Autojätti DaimlerChrysler kertoi muutama viikko sitten aikovansa panostaa lähes kahdeksan miljardia markkaa tuotantoon soveltuvan polttokennoauton kehittämiseen. Markkinoille auton pitäisi ehtiä vuoteen 2004 mennessä.

-En usko Daimlerin aikatauluun. Vuoteen 2004 on ihan liian vähän aikaa siitä, missä nyt ollaan, Haakana sanoo.

Nykyiset kokeiluasteella olevat polttokennoautot kulkevat lähinnä puhtaalla vedyllä tai erottavat tarvitsevansa vedyn metanolista. Myös DaimlerChryslerin Necarissa eli New Electric Carissa vety suodatetaan metanolista. Puhdasta vetyä auton ei kannata käyttää, koska sen jakelu ja säilytys on hankalaa.

Uutiset maailmalta eivät huoleta suomalaista sähköautomiestä.

-Myymme oikein mielellämme komponentteja suuremmille. Neuvottelemme parhaillaan japanilaisten ja eurooppalaisten valmistajien kanssa osien toimituksista, Haakana kuittaa.

Hybridiauto syö sähköä ja bensaa

Jo tuotannossa oleviin hybridiautoihin Elcatin osat sopivat. Hybridiauto käyttää sähkömoottoria käynnistykseen, mutta hoitaa matkanteon polttomoottorin avulla.

Se, kuinka paljon energiaa säästyy, riippuu sähkökäytön asteesta. Melko vähäisiä muutoksia nykyautoihin vaativa puolihybridikin alittaa EU:n ja autoteollisuuden sopimat päästörajat, mutta todellinen energianvenyttäjä on polttokennohybridi. Siinä polttomoottorin korvaa polttokenno, joten auto kulkee samalla energiamäärällä kolme kertaa pidemmälle kuin bensa-auto.

Tavallinen hybridiauto pitää polttomoottorin hyötysuhteen sähkön avulla aina maksimissa. Polttoaineen kulutus putoaa puoleen.

Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridiauto Toyota Prius tuli markkinoille joulukuussa 1997. Ajokin suosio ylitti odotukset ja tuotanto kaksinkertaistettiin viime vuonna 2 000 autoon.

Vaikka Toyota on hybridi- ja sähköautoalallakin suuri tekijä, koko bisnes on maailman mitassa pientä. Maailmassa oli viime vuonna selvästi yli puoli miljardia henkilöautoa. Niistä runsaat 20 000 toimi sähköllä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?