1999011837 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

SONERA JULKISTI UUDISTETUN INTERNETPALVELUNSA

Julkaistu: 4.5.1999 0:00

Inet Keskuskatu ei sopinut yhden brandin strategiaan

Sonera julkisti maanantaina uuden portaalinsa Sonera Plazan, joka korvaa sen nykyisen internetpalvelun Inet Keskuskadun. Portaalilla tarkoitetaan www-aloitussivustoa, joka kokoaa yhden osoitteen alle linkkejä, keskusteluryhmiä, uutisia ja palveluita.

-´Hajuton ja mauton´ Keskuskatu sopii huonosti vahvasti panostamaamme yhden brandin strategiaan. Halusimme korvata teknisen Keskuskadun sosiaalisemmalla ja helpommin lähestyttävällä portaalilla, selostaa Soneran uusmediayksikön johtaja Turkka Oksanen.

Uuden portaalin epäsuomalaiselta kalskahtava nimi johtuu yrityksen suunnitelmista jatkaa kasvuaan ulkomailla. Mediadivisioonan johtajan Juha Vareliuksen mukaan Sonera tarvitsee verkkobrandin, jota voidaan jatkossa käyttää samalla konseptilla ja saman nimisenä myös muualla maailmassa.

Vahva panostus internet-liiketoimintaan

Internet-liiketoiminnan merkitys Sonerassa kasvaa. Liittymämyynnin lisäksi yritys aikoo jatkossa panostaa sisällön paketointiin sekä internetissä tarjottaviin palveluihin. Sonera ilmoittaa tavoitteekseen sähköisen kaupankäynnin edistämisen, verkon tehokkaamman käytön ja internet-palvelujen kehittämisen niin, että ne toimivat päätelaitteesta riippumatta. Yritys tarjoaa uuden portaalinsa kautta palveluja tietokoneille, kommunikaattoreille, gsm-puhelimille sekä odotettua vaisummin menestyneelle tv-päätteelleen.

Uuden palvelunsa julkistamisen yhteydessä Sonera lanseerasi kaksi uutta kanavaa, nuorisokanava Kaistan sekä urheilukanava Stadionin. Maaliskuussa yhtiö esitteli Ellit-nimisen naistenkanavansa.

-Nyt luodaan laajaa asiakaspohjaa. Panostamme vahvasti kanavien kehittämiseen jatkossa. Tavoitteena on avata uusia kanavia 3-6 kuukauden välein. Kehitys vie laajojen massojen houkuttelemisesta pienten fokusoitujen kohderyhmien tavoitteluun, toteaa Soneran kehitysjohtaja Ilkka Aura

Kanavien lisäksi verkkoon avattiin Ostella-kauppapaikka, jossa 40 kauppiasta tarjoaa tuotteitaan Soneran kehittämillä ja ylläpitämillä sivuilla. Sonera on solminut sopimukset yhteensä sadan kauppiaan kanssa. Kaupat ovat keskimäärin pienyrityksiä, mutta joukkoon mahtuu pörssiyritys Marimekkokin.

Tuoreimmat osastosta