1999020288 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

S-RYHMÄ KASVATTI PÄIVITTÄISTAVAROIDEN MYYNTIÄ 730 MILJOONALLA MARKALLA

Julkaistu: 22.3.1999 0:00

K-ryhmän pudotus pysähtyi

S-ryhmä rohmusi viime vuonna lisää päivittäistavaramyynnin markkinaosuutta, kuten se on tehnyt koko tämän vuosikymmenen. AC Nielsenin myymälärekisteriin kirjautuvasta, viime vuoden yhteensä 56 miljardin markan päivittäistavaramyynnistä S-ryhmän osuus oli 14,7 miljardia markkaa.

K-ryhmä on 21,4 miljardin markan myynnillään edelleen selvä ykkönen ja on suureksi huojennuksekseen onnistunut pysäyttämään markkinaosuutensa laskun.

Tradeka/Elanto-ryhmä, Wihuri ja Stockmann junnasivat viime vuonna lähes paikoillaan. Suurin menettäjä oli Spar-ryhmä, jonka myymäläverkko supistui vuoden aikana.

Kesko taipui kauppiaitten vaatimuksiin

Selitystä K-ryhmän torjuntavoitolle voi hakea maakunnista, missä kauppiaat ovat tiukentaneet vaatimuksiaan alueorganisaatioiden vahvistamisesta.

Kun Kesko kuutisen vuotta sitten muokkasi K-kaupoista neljä valtakunnallista ketjua, se ajoi alas alueorganisaatiota. Myynnin, markkinoinnin ja monenlaisten tukitoimintojen uskottiin hoituvan parhaiten keskitetysti.

Mahdollisten keskittämishyötyjen ohella markkinaosuus on kuitenkin laskenut ja viime vuonna Kesko taipui kääntämään suunnan takaisin alueille. Vantaalle, Tampereelle, Kuopioon ja Ouluun nimitettiin aluejohtajat tehostamaan K-ryhmän yhteyksiä paikallisiin päättäjiin. Esimerkiksi parhaista kauppapaikoista kilpailtaessa pitää olla suorat ja läheiset yhteydet aluehallintoon.

Turun tilanne muuttui hitaimmin

Keskon uusin linjatarkistus on Turusta, missä kolme vuotta sitten jakeluterminaaliksi supistunut keskus palautui paikallisten kauppiaitten vaatimuksesta tämän kuun alussa täyteen aluekeskuksen mittaan.

Kesko on mielestään osoittanut aluetoiminnan supistuksilla ja uudelleenpystytyksillä kykyä reagoida talouden muutoksiin. Torstain Turun Sanomissa Keskon pääjohtaja Matti Honkala perusteli Turun aiempaa alasajoa lamalla ja uusinta käännettä odotettua nopeammalla kasvulla.

Nykyisten aluekeskusten lisäksi Kesko ei viestintäjohtaja Erkki Heikkisen mukaan kaavaile uusia.

Aluekeskusten logistiikkaan tehdyt suuret investoinnit puolestaan jarruttavat Keskon intoa typistää tämänhetkistä viiden joukkoa. Viime vuonna Kesko käytti 400 miljoonaa markkaa tukkutoiminnan kehittämiseen.

Tuoreimmat osastosta