1999010306 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

MARIMEKKO VAATETTAA PÖRSSIN

Julkaistu: 26.2.1999 0:00

Helsingin pörssi on joutunut pärjäämään ilman vaateyhtiötä sen jälkeen, kun Piretta PTA jäi meklarilistalta pois vuonna 1991. Euroopan pörsseissä noteerataan sen sijaan lukuisia vaatevalmistajia. Esimerkiksi Tukholman pörssin vaatetuksesta huolehtivat miljardien liikevaihtoa pyörittävä Hennes & Mauritz ja vähittäiskauppaketju Lindex. Kööpenhaminassa taas kaupataan Carli Gryn ja InWearin osakkeita.

Epäkohta korjaantuu, kun kaupankäynti Marimekon osakkeella käynnistyy pörssin I-listalla näillä näkymin maaliskuun puolivälin tienoilla. Eilen alkaneessa listautumisannissa on tarjolla yhteensä 1,34 miljoonaa osaketta, joista puolet on varattu suursijoittajille ja toinen puoli yleisölle sekä henkilöstölle. Annin keskiviikkona käynnistynyt road-show ulottuu Jyväskylästä Lontooseen.

Listautumisen jälkeen toimitusjohtaja Kirsti Paakkasen omistusosuus Marimekosta laskee sadasta prosentista puoleen, mutta ohjat pysynevät vastaisuudessakin tiukasti Paakkasen käsissä.

Paakkanen osti tappiollisen Marimekon Amerilta syksyllä 1991. Sen jälkeen yhtiön tuloskehitys on ollut nousuvoittoista. Viime vuonna liikevaihtoa syntyi 139 miljoonaa markkaa, josta tulosta kirjattiin vajaat 12 miljoonaa.

Sijoitusanalyytikot ovat yksimielisiä siitä, että Marimekosta tulee varsin omanlaisensa pörssiyhtiö. Se ei ole tyypillinen kaupan alan yritys, kuten Stockmann tai Kesko, koska yhtiön vaatteisiin, sisustustekstiileihin ja asusteisiin painottuva tuotevalikoima on verraten pieni ja erikoistunut.

Marimekon voisi rinnastaa myös ylellisyystuotteisiin. Silloin se sijoittuisi samaan sarjaan kovan luokan kansainvälisten nimien, kuten Laura Ashleyn tai Calvin Kleinin kanssa.

Kaupan alalla toimivien yhtiöiden osakkeet luokitellaan yleensä defensiivisiin osakkeisiin, koska niiden kurssikehitys on verraten tasaista suhdanteista riippumatta. Analyytikot näkevät Marimekon osakkeessa sekä syklisiä että defensiivisiä piirteitä.

Tekstiili- ja vaateteollisuus on perinteisesti suhdanneherkkä ala. Normaalien suhdanteiden lisäksi ´suhdanteita´ voi syntyä myös vuoden sisällä, jolloin ylä- ja alamäet riippuvat uusien mallistojen suosiosta. Toisaalta Marimekon kohderyhmä on varsin varakas, joten kysyntää saattaa hyvinkin riittää myös laskusuhdanteen aikana.

Marimekko tavoittelee 15 prosentin tuottoa omalle pääomalle sekä 60 prosentin omavaraisuusastetta. Molemmat luvut ylittyivät viime vuonna selvästi. Suuressa yhtiössä yli 60 prosentin vakavaraisuus voisi olla jo liian hyvä luku, mutta Marimekon kokoisessa pienessä yhtiössä omavaraisuus toimii eräänlaisena puskurina. Liikevoittoprosentti pyritään puolestaan hivuttamaan 10 prosenttiin viime vuoden 8,6 prosentista.

Analyytikot pitävät listautumisannin alustavaa 38,65-44,59 markan hintahaarukkaa melko edullisena. Edullinen se on esimerkiksi kaupan alan yhtiöihin tai ulkomaisiin kilpailijoihin suhteutettuna.

Osinkopolitiikassaan Marimekko aikoo olla varsin runsaskätinen. Yhtiö pyrkii jakamaan vähintään puolet tuloksestaan osinkoina.

Muun muassa maripaidoistaan kuulu yhtiö ei ole vielä paljastanut, mihin se käyttää annissa hankkimansa rahat. Listautumisesitteessä tavoitteina mainitaan kasvun ja kansainvälisen uskottavuuden parantaminen. Yhtiön aiemman ilmoituksen mukaan se ei ole kiinnostunut yritysostoista, vaan ´orgaanisesta kasvusta´.

Kymmenen pisteen kysymys on se, miten Marimekko onnistuu tässä tavoitteessaan. Koska kasvun mahdollisuudet Suomessa ovat rajalliset, paljon riippuu vientiponnistusten onnistumisesta. Tällä hetkellä viennin osuus liikevaihdosta on vajaa kolmannes.

Tuoreimmat osastosta