199901432 - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

´HELSINKI-KANAVAA EI PIDÄ ANTAA MARKKINAJOHTAJA MTV3:LLE´

Julkaistu: 2.2.1999 0:00

Nelosen toimitusjohtaja Juha-Pekka Louhelainen suhtautuu varautuneesti Helsingin seudulle kaavailtuun uuteen analogiseen tv-kanavalupaan.

-Periaatteessa kannatan kilpailua, mutta tässä tilanteessa perinteisen tekniikan kanava saattaisi vain sekoittaa liikaa.

Jo nykyinen kilpailutilanne ja tulossa oleva digitaalitekniikka ovat hämmentäneet Louhelaisen mielestä kylliksi niin mainostajia kuin katsojia. Isommissakaan kaupungeissa city-kanavat eivät ole olleet kannattavia.

-Olennaista on siirtyminen uuteen tekniikkaan. Sen tarjoamilta lisäkanavilta löytyy kyllä tilaa kaikille.

Sanoma-WSOY on silti mukana hakemassa Helsingin paikallislupaa. Lupahanke kulkee nimellä Helsinki Nyt, mikä antaa ymmärtää kanavan jakavan Helsingin Sanomien Nyt-viikkoliitteen henkisen maailman nuorekkuuden. Ohjelmiston toinen puoli koostuisi CNN-tyyppisestä jatkuvasta uutisvirrasta.

Lupahakemus on helppo nähdä vastavetona Alma Median päätökselle hakea lupaa yhdessä eri korkeakoulujen kanssa. Toinen varteenotettava hakemus saattaa patittaa tilanteen.

´Ei Helsinki-kanavaa markkinajohtajalle´

-Missään tapauksessa lupaa ei pitäisi antaa markkinajohtaja MTV3:n vetämälle porukalle. Mitä tekemistä maikkarilla on korkeakoulujen sinänsä ymmärrettävän hankkeen kanssa. Tällainen mallihan on aivan albaanialainen.

Sanoma-WSOY:n piiriin kuuluvat yhtiöt hakevat myös neljää digitaalikanavaa ja jatkoa Nelosen perinteisen tekniikan luvalle.

Laajentuva kanavatarjonta korostaa myös eri maiden tv-yhtiöiden yhteistyön merkitystä.

Riskien hintaa pyrittäneenkin jatkossa pienentämään liittoutumalla ohjelmaostoja varten, jos Helsinki Media saa hakemansa digitaalisen kanavan ja pääsee mukaan maksutelevisiotoimintaan.

-Silloin sillä on sekä mainosrahoitteinen että maksutelevisiokanava. Ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja näkemään, että silloin on melkein välttämätöntä löytää partneri, jonka kanssa voi tehdä ohjelmaostoja ainakin kaikkiin pohjoismaihin.

Nelonen voisi liittoutua Egmont-ympäristössä

Neloselle luontevaa olisi rakentaa yhteistyökuvioita esimerkiksi Norjan TV2:n kanssa, josta Helsinki Median kanssa toiminut tanskalainen mediajätti Egmont omistaa kolmanneksen. Nelosestahan Egmontilla on neljänneksen osuus. Lisäksi juuri ennen joulua Helsinki Media osti reilun kymmenen prosentin siivun mediakonserni A-pressenistä, joka omistaa puolestaan Norjan TV2:sta kolmanneksen.

Myös Tanskan tv-maailmassa Egmont on kovaa valuuttaa. Se on maassa merkittävä ohjelmistontoimittaja, vaikkei omistakaan omaa tv-yhtiötä.

Alma Medialla on puolestaan suorat yhteydet Ruotsiin. Omistaahan Bonnier-ryhmään kuuluva Marieberg 17 prosenttia Ruotsin TV4:stä ja 23 prosenttia Almasta Mediasta, joka puolestaan omistaa tv-yhtiöstä vielä vajaan neljänneksen.

Uusien toimilupien myötä voi Suomeen rantautua myös vahvoja pohjoismaisia kilpailijoita.

Kinnevik-konserniin kuuluva MTG pyörittää jo nyt TV3:n nimellä kaapelitelevisioyhtiötä Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Niiden ympärille on kehittynyt jo laaja tuoteperhe, jonka yksi osa on TV1000-maksukanava. Se on haastanut koko Pohjolan mitassa mannereurooppalaisen Canal+:n, joka on puolestaan yksi ehdokas Sanoma-WSOY:n hakeman digitaalisen elokuvakanavan yhteistyökumppaniksi.

Tuoreimmat osastosta